Produktové popisky: Ten najdôležitejší obsah.
Všetko ostatné je sekundárne

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Predávate cez internet a uvažujete, ako zakomponovať content marketing do svojej komunikačnej stratégie?

Chceli by ste začať, tvoriť nejaký pekný obsah, ale neviete, kde? Mať najprv vlastný magazín, blog, youtube kanál, alebo si radšej podchytiť sociálne médiá? Nič z toho 🙂

Najprv sa uistite, že máte kvalitné produktové popisky. Síce ich majú všetci, ale aj tu platí, že keď dvaja robia to isté, výsledok býva veľmi odlišný.

Išlo leto, cyklistická sezóna, chcel som si kúpiť tachometer na bicykel. Možností bolo veľa a tak som navštívil špecializovaný e-shop, kde sa s bicyklami každé ráno budia a večer s nimi zaspávajú.

Vybral som si Kubicasport.eu, pretože podľa Heureky majú dobré ceny, 98% spokojných zákazníkov, viac ako 1300 hodnotení s priemernou známkou 4,8 hviezdičiek. Aké bolo moje prekvapenie, keď som zistil, že pri tachometroch, ktoré sa pohybujú od 10 do 200 Eur, mali len minimálne, alebo vôbec žiadne popisky.

V iných prípadoch sa obmedzili len na informácie od výrobcov, ktoré má rovnaké väčšina e-shopov na internete a pre vyhľadávače je to signál duplicitného obsahu.

Chýbali akékoľvek rady, ako si vybrať tachometer, videonávody, ktorý produkt je pre aký typ cyklistu vhodný.

Takto vyzerá “kompletný” popis zariadenia za 157 Eur.

Spolu 381 znakov informácií, nezarovnané, bez logickej postupnosti, odrážok, prehľadného štýlovania. Bez nejakých inštruktážnych videí či obrázkov z iných uhlov pohľadu.

Hladný po viac informáciách, skúsil som hľadať na Alze – všeobecnom obchode, ktorý začal predávať okrem čiernej elektroniky všetko, už aj udice, hračky a žrádlo pre psy.

Zelený mimozemšťan ide do šírky, čím určite obslúži viac zákazníkov.

Na druhej strane princíp švajčiarskeho nožíka vraví, že má stratiť schopnosť byť špecialistom na vybranú kategóriu.

Inak povedané, rovnako ako neplánujem ísť do hypermarketu opraviť si bicykel, nerátal som s tým, že práve na Alze nájdem všetko potrebné pre rozhodnutie, aký tachometer si kúpiť.

Opak bol však pravdou.

To isté zariadenie má v najväčšom e-shope na Slovensku:

1. popis dlhý 4500 znakov, teda 12-násobok. V popise sa dozviete okrem všetkých technických parametrov aj to, pre koho je vhodný, na čo sa dá využiť.
2. manuál od výrobcu, po slovensky i anglicky
3. 4 obrázky a 2 videá vložené z youtube z kanálu výrobcu
4. diskusné fórum, kde zodpovedali na dodatočné otázky zákazníkov a vytvorili nový relevantný obsah + ako “malý bonus”, tachometer majú skladom a je lacnejší o 45 Eur, teda takmer 30%. ⠀

Podobná situácia je aj pri iných zariadeniach.

Napríklad aj jeden z najlacnejších tachometrov má na špecializovanom e-shope prakticky neexistujúci obsah (1 obrázok, 0 videí, popis na 202 znakov, cena 13 Eur), pričom zelený pandrlák ide vzorom ostatným (4 obrázky, 2 videá, popis 937 znakov, cena 11 Eur).

Hľadal som ďalej, porovnával náhodné produkty v odlišných segmentoch Alzu s inými špecializovanými obchodmi, ktoré majú na Heuréke tisíce hodnotení a výbornú zákaznícku spokojnosť.

Výsledok?

Vo väčšine prípadov podobný ako ten vyššie.

Nerozumiem, ako je možné, že vám veľký hypermarket poradí viac, ako odborník v špecializovanej predajni?

Unikátny obsah má pritom hneď viacero výhod:

  • Zlepšuje konverzný pomer, pretože zákazník má viac informácií a skôr zistí, že robí správne rozhodnutie. Ako keď sa vám v kamennej predajni venuje predavač a postupne odbúrava všetky vaše pochybnosti.
  • Generujete dáta o tom, ktorý typ problému riešia zákazníci najčastejšie, čo ich najviac zaujíma. Na túto oblasť sa potom môžete zamerať, zlepšovať ponuku či proces, tvoriť nový špecializovaný obsah.Získavate návštevnosť zadarmo, pretože skórujete vyššie vo vyhľadávačoch, či už v Google alebo na Youtube.
  • Šetríte čas (a peniaze) sebe aj zákazníkom – v prípade už zodpovedanej otázky sa môžete odvolať na príslušnú odpoveď, video, či popisok. Zákazníkov vybavíte rýchlejšie a k ich väčšej spokojnosti.
  • Šťastnejší zamestnanci – aj vaši kolegovia na predajni či technickej podpore budú spokojnejší, keď nebudú ako papagáje opakovať dookola to isté.
  • Budovanie roly odborníka – cez kvalitný obsah a špecializáciu si budujete môžete šíriť povedomie experta na danú oblasť. Zákazník si vašu značku zafixuje a v budúcnosti, keď bude chcieť kúpiť, sa na vás obráti priamo.

Ponúkate stovky (tisíce) produktov a uvažujete, kde začať? Kde na to zobrať peniaze?

Vo všeobecnosti platí, že nemať žiaden obsah je horšie ako mať obsah od výrobcu.

Obsah od výrobcu je zase horší ako unikátny, na mieru tvorený obsah.

Ak sa trápite s otázkou obmedzených zdrojov, využite najprv to, čo ponúkajú samotní výrobcovia.

Tachometer na obrázku vyššie má priamo u výrobcu na stránke detailné popisy zariadenia a jeho funkcií, kedy a na čo ich využijete. K tomu pridali množstvo fotiek z rozličných uhlov, vrátane príslušenstva.

Vysvetľujú, na aké použitie je zariadenie vhodné, 40+ najčastejších otázok je zodpovedaných v samostatnej FAQ sekcii. Môžete si stiahnuť detailný manuál, alebo si pozrieť inštruktážne videá, ako ho rýchlo a ľahko namontujete na bicykel. Všetko aj po slovensky, stačí okopírovať a vložiť na web.

V druhom kroku odporúčam pozrieť sa na najpredávanejšie produkty a k tým postupne začať vyrábať unikátny obsah.

Najľahšie je vkladať odpovede na otázky zákazníkov, ktoré sa pýtajú cez e-mail alebo chat na stránke a teda ten obsah máte hotový tak či tak.

Zájdite aj za svojimi predajcami-odborníkmi a nechajte ich napísať odporúčania, recenzie, tipy a triky, či akých chýb sa vyvarovať.

Zainvestujte do techniky a urobte si aj vlastné fotky a videá.

Už existujúcich zákazníkov vyzvite, či už ručne alebo automatizovane, nech nechajú recenziu ku zakúpeným produktom.

Youtube kanál MTbikera má cez 30 tisíc odberateľov a 8 miliónov zhliadnutí videí

V treťom kroku vám ten super obsah tak zlepší konverzie a predaje, že si budete môcť vedieť tvorbu originálneho kvalitného obsahu biznisovo obhájiť.

Už sa nemusíte obmedzovať len na produktové popisky, ale môžete robiť aj napríklad porovnávanie produktov v konkrétnych kategóriách pri rozličných cenových hladinách, typu “5 najlepších tachometrov v kategórii do 20/100/300 Eur”.

Príkladom nech je MTbiker, ktorý má v čase písania tohto textu už cez 500 “bicyklových” videí a cez 8 miliónov videní – super výsledok na tak malom trhu.

Vyhraďte si rozpočet a priestor najať si samostatných tvorcov, ktorí v kombinácii s analytikami a zákazníckou podporou dokážu optimalizovať obsah a jeho distribúciu.

O tom si ale napíšeme v samostatnom článku “Obsah je king, distribúcia je King Kong.”

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️