Vykašlite sa na virálne kampane, mám niečo ďaleko lepšie, funkčnejšie

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Pred pár týždňami som vám písal o malinkej pizzerii z Philadelphie, kde ste mohli nakŕmiť ľudí bez domova. Stačilo kúpiť si lístok za dolár a nalepiť na stenu, ktorým potom mohol ktokoľvek zaplatiť.

Majiteľ dokázal spojiť biznis s vyšším dobrom, vďaka čomu zarobil štvrť milióna dolárov a stal sa mediálnou senzáciou, spomínate si?

Ako som však písal, tento hollywoodsky príbeh nemal šťastný koniec a po šiestich rokoch fungovania zatvoril obe svoje pobočky.

No, a keďže mi toľkí z vás napísali a boli zvedaví, čo sa stalo, berte nasledujúce riadky aj ako splatenie môjho záväzku, aj ako inšpiráciu, nech sa podobné nestane i vám.

Ten dôvod zatvorenia bol jednoduchý – málo zákazníkov, málo biznisu.

Akokoľvek vznešené úmysly Váš biznis má, nikto nie je imúnny voči konkurencii. Tá vždy príde tam, kde sa nachádza spotrebiteľ, nuž prišla aj za tou malou pizzeriou.

A tak si ľudia zrazu mohli vybrať, či budú jesť stále tie isté varianty pizze z papierových tácok, alebo pôjdu do množstva nových reštaurácií, ktoré sa otvorili v ich blízkosti. Do miest, kde ponúkali väčší komfort, omnoho väčší počet jedál, za tú istú (alebo lepšiu) cenu. To bol prvý veľký problém – horšia ponuka.

Platí to však aj hocikde inde. Ak tento newsletter nebude zaujímavý, prestanete ho čítať.

Ak váš najlepší človek dostane niekde inde skvelú pracovnú ponuku, zoberie ju.

Ak sa na vašu prácu bude hlásiť veľa iných, lepších, lacnejších kandidátov, viete, čo to znamená pre vás.

Zákazníci, zamestnanci, zamestnávatelia, ja, vy… Všetci chceme mať lepší a pohodlnejší život. Pôjdeme tam, kde kúpime výhodnejšie, lepšie, lacnejšie, nejaká lojalita nás trápi až potom.

Jediným riešením je, že vaša ponuka bude najlepšia. Tento newsletter bude zaujímavý. O najlepších zamestnancov sa budete perfektne starať. Vo vašej práci sa budete vzdelávať a posúvať tak, že vás s rokmi praxe za pár týždňov nedobehne niekto, kto práve vyšiel zo školy.

Rosa´s Fresh Pizza vo Philadelphii skrátka nemala lepšiu, výhodnejšiu ponuku.

Druhý veľký problém bol v reklame. Aj na tú najvirálnejšiu kampaň roka zákazník časom zabudne, nahradí ju niečo novšie, zaujímavejšie, nepoznané. Je normálne, že spotrebiteľ mení svoje potreby, návyky, správanie a odíde k iným značkám. Ani vy nepoužívate rovnakú zubnú pastu ako keď ste boli malé dieťa.

Musíte rátať, že zákazníci vám odídu a vy ich musíte nahradiť novými. Preto tá najdrahšia chyba, ktorú môže akýkoľvek marketér spraviť, je prestať komunikovať, oslovovať nových kupujúcich. Ako hovorí známe porekadlo: „Zíde z očí, zíde z mysle.“

Keď predávate pizzu za dolár a máte maržu tenkú ako žiletka, na dlhodobú komunikáciu vám neostáva. Rosa´s Fresh Pizza to zlomilo krk. Majte to na mysli, zvlášť dnes, keď je kríza, predávať je také ťažké, ale škrtať rozpočty na komunikáciu také ľahké.

Veru, svet biznisu nie je rozprávka od Walta Disneyho. Dávid neporazí Goliáša, dobro nezvíťazí len preto, že má vznešené ciele.

Víťazí lepšia ponuka alebo dlhodobá komunikácia, úplne ideálne, ak máte oboje.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️