Čo všetko (ne)dokáže perfektná reklama?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Jednou z najdiskutovanejších tém uplynulého týždňa v reklamnom svete je (zase raz) kampaň plesnivého burgeru.

Čo tam po kríze, vojne, problémoch s energiami… My máme dôležitejšie témy. Skutočná búrka v šerbli.

Ale ak ste náhodou o „Moldy Whopper“ doteraz nepočuli, pozrite si túto časozbernú reklamu. Vo februári 2020 takto Burger King komunikoval rozhodnutie, že vo svojich jedlách nepoužívajú žiadne konzervanty.

Spôsobilo to vtedy veľký humbuk. Veď sa len spýtajte sami seba, keby ste vy boli reštaurácia, komunikovali by ste svoje jedlo pokazené, plesnivé, nechutné?

Za také niečo vás buď museli vyhodiť alebo povýšiť, nič medzi tým. 😊

Teraz, o viac ako dva roky neskôr už vieme, že to bolo to druhé, že risk sa oplatil.

Táto jedna kampaň sa stala tou najoceňovanejšou zo všetkých oceňovaných v roku 2020. Vyhrala takmer každú jednu súťaž, do ktorej sa prihlásila. Hovorilo sa o nej v prestížnych médiách, televízii, tlači. Burger King sa vďaka nej stal najoceňovanejším klientom roka. A agentúra, ktorá ju vymyslela, bola tou najoceňovanejšou tiež. 5x použiť v jednom paragrafe slovo oceňovaný, tak si viete predstaviť, aká šupa to bola.

Až na jeden drobný háčik.

Burger King sa prepadáva v trhovom podiele, veľkosti i tržbách.

Kým v 2020 Burger King v tržbách klesal (v porovnaní s 2019), konkurenčné siete fastfoodov ako McDonalds, Wendys, Chick-Fil-A, Taco Bell a ďalší rástli. A to napriek tomu, že bola korona a museli sa tak obmedzovať na donáškové služby či drive-thru.

No a prečo sa teda o Moldy Whopper vedie v odbornej komunite búrlivá debata?

Lebo minulý týždeň na Cannes Lions festivale, čo sú také Oscary kreativity v reklame, vyhrala zlato v kategórii „Efektivita kreatívy“. Dva roky stará kampaň. Na značku, ktorej sa v porovnaní s jej konkurenciou nedarí.

No chápe to niekto? 🤯

Mnohí odborníci sú z toho pobúrení. Vraj sú ľudia z reklamnej brandže úplne odtrhnutí od reality.

  • Ja si však myslím opak. Ak sú ich čísla pravdivé, teda, že:
    – značka získala množstvo zmienok v médiách a na sociálnych sieťach,
    – kampaň mala miliardy zobrazení, videli ju stovky miliónov ľudí,
    – o desiatky percent narástli tržby, povedomie o značke, či chuť navštíviť prevádzky reťazca.

Tak pokojne, to ocenenie je zaslúžené. Bez ohľadu na to, či Burger King ako skupina rástol alebo klesal.

Mnohí totiž preceňujú silu reklamy. Akoby to bol nejaký chlapík s kufríkom, čo príde a vyrieši všetky vaše problémy. 😊

Zažívam to aj v mojom okolí bežne. Keď sa kampani nedarí, tak to určite nie je chyba produktu, že je nekvalitný, drahý, či fyzicky nedostupný. Nie je to chyba zlých hodnotení a vysokého počtu nespokojných zákazníkov. A nie je to ani chyba toho, že generickú značku (najlepsiecbd.sk) ľudia nepoznajú a nedôverujú jej.

Nie, keď sa kampani nedarí, tak je to chyba reklamy. Musí byť zle nastavená. Opravte to, okamžite, lebo si nájdem druhú agentúru!

Nuž vidíte, Burger King je ďalším príkladom toho, že môžete mať aj tú najlepšiu, najoceňovanejšiu reklamu na svete, a dnes to už rozhodne nestačí. To isté, čo kedysi Microsoft a ich Bing.

Pekný deň.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️