Prečo ľudia odmietajú všetko nové, ešte aj elektrinu?

Newsletter o tom, ako budujeme miliónovú firmu, každý týždeň priamo do tvojej e-mailovej schránky. ❤️

Tušili ste, že keď svet objavil elektrinu, že sa ňou dá napríklad svietiť, že po zotmení zrazu nemusíte ísť spať… Ľudia sa tohto vynálezu báli a odmietali ho?

Za tento negatívny postoj mohli hneď tri veci:

Prvým dôvodom bol vyhrotený konkurenčný súboj medzi vynálezcami a podnikateľmi Thomasom Alva Edisonom a Georgom Westinghousom. Kým Edison presadzoval myšlienku jednosmerného prúdu, Westinghouse bojoval za striedavý prúd.

Obidvaja vedeli, že miesto na trhu bolo v tom čase len pre jedného, a tak rozohrali tvrdú marketingovú, politickú a lobistickú hru o to, koho systém to bude (a kto sa stane veľmi bohatým).

Edison organizoval verejné „prezentácie“, kde použitím Westinghousovho striedavého prúdu zabíjal psov, kone či dokonca slona, nech všetci vidia, aké je to nebezpečné.

Keď sa americká vláda rozhodla popravovať odsúdených na smrť na elektrickom kresle, Edison ich presvedčil, nech používajú práve „konkurenčný“ striedavý prúd, lebo je vhodnejší. Verejnosti sa potom snažil vsugerovať myšlienku, že zabíja ľudí.

Druhým dôvodom bolo, že ľudia v začiatkoch nerozumeli veciam typu ochrana či uzemnenie. Vypínače a rozvody neboli správne izolované, čo znamenalo, že pri zapínaní človeka buď riadne potriaslo alebo minimálne všetko to iskrenie vystrašilo.

No a tretí, ten najjednoduchší dôvod bol, že nás ľudí technologický pokrok vzrušuje a desí zároveň. Pud prežitia je silnejší ako pud objavovania nového.

Edison bol však skvelý marketér a vedel nielen to, ako tento strach využiť v konkurenčnom boji (viď elektrické kreslo), ale aj ako odstraňovať obavy verejnosti.

A tak, keď svetu predstavil žiarovku, porovnával ju s vtedajším konkurenčným svietením na plyn. Aj keď dokázal vyrobiť žiarovky také silné, že by ľudí žiara priam oslepila, úmyselne ich vyrábal iba 13 wattové, lebo toľko isto malo aj plynové svietenie.

Žiarovky dokonca ponúkal aj s tienidlami. Tie boli pri tej sile síce zbytočné, ale bežne sa predávali k plynovým lampičkám, aby zabránili fúkaniu a „poskakovaniu“ plameňa.

Edison tiež trval na tom, aby boli elektrické káble vedené pod zemou, ako práve to plynovodné potrubie, a nie nad zemou ako telefónne káble.

Ilustrovaný obrázok, ako si ľudia vtedy mysleli, že elektrické káble všetkých pozabíjajú

Skrátka, celú komunikáciu postavil na myšlienke, že všetci už svietenie plynom dobre poznajú a používajú, toto malo byť akurát trochu lacnejšie, pohodlnejšie a nesmrdela by z toho celá izba.

Odborne sa to tiež nazýva skeumorphizmus, teda kedy nové revolučné veci tak dizajnujete, že ich ľudia už poznajú, používajú a nemusia sa ich báť. 

Najlepšie to poznajú fanúšikovia iPhonov. Keď začínali, ikonka Youtube vyzerala ako malý televízor, podcasty zase ako magnetofónový prehrávač a pri fotení vám to tak šťukalo, ako kedysi klasické mechanické fotoaparáty. Apple má tých príkladov veľa.

No a my v Addmention používame momentálne tento istý prístup.

Veľmi skoro som pri rozhovoroch s médiami a inzerentami zistil, že sa umiestňovania zmienok v redakčnom obsahu boja podobne ako kedysi ľudia elektriny.

Redakcie váhajú, či nestratia svoju nezávislosť, ako bude komunikačný proces s inzerentami vyzerať. Ako sa im skomplikuje práca, a čo keď klient bude dotieravý a bude zasahovať do textu viac, ako by sa im páčilo?

Inzerenti zase nechcú kupovať mačku vo vreci. Čo keď sa im ten text nebude páčiť? Čo keď to nebude mať dostatočnú čítanosť?

Riešenie je nateraz jasné – okrem nových tém ponúkame aj články, ktoré už sú napísané, publikované a majú stále vysokú čítanosť, lebo dobre skórujú v Googli. Tým pádom inzerent vie, o aký text ide, vie presne povedať, o akú zmienku má záujem. Redakcia zase presne vie, čo chce klient doplniť a nijako sa im neoneskoruje proces publikácie.

Nie je to úplne to, o čom má Addmention byť, o zmienkach v nových, ešte nepublikovaných článkoch, ale aj takáto alternatíva je nateraz super.

Chceli by ste si to vyskúšať aj vy?

Napíšte mi, o aké témy by ste mali záujem. 👍

Pekný deň.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom, ako budujeme miliónovú firmu, každý týždeň priamo do tvojej e-mailovej schránky. ❤️