Prečo násobiť aj tie najpesimistickejšie časové odhady 4-krát?

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Toto je 7. číslo podnikateľského e-mailového seriálu „Budujeme miliónovú firmu“. A dnes mám pre vás superdôležitú tému – plánovanie.

Alebo, vtipne povedané, prečo by ste mali zobrať tie najviac najpesimistickejšie odhady, ktoré máte od svojich kolegov vývojárov, projektových manažérov či seba samých a automaticky ich vynásobili štyrmi. 😊

Ani nebudete veriť, koľko času, stresu, problémov si ušetríte, ako sa zlepší vaša správa peňazí a zvýšia sa šance na úspech.

Ale najprv si rozpovedzme krátky imaginárny príbeh o dvoch kamarátoch, ITčkároch, ktorí si plní nadšenia povedia, že idú prejsť cestu SNP, naprieč Slovenskom, dlhú 770 km. Začína sa na hraniciach s Poľskom a končí v Bratislave.

Ešte nikdy predtým také niečo nešli, ale plánujú ísť 16 hodín denne, priemernou rýchlosťou 4 km/h. To teda vychádza 64 km/denne.

770 / 64 = 12 dní + nejaká rezerva, keby niečo. Dohodnú sa teda doma s mamou, že za 2 týždne sú doma. Zoberú si zásoby a plní nadšenia vyštartujú.

Akurát, keď dorazia na začiatok, zistia, že tá cesta vyzerá aj takto nejako:

No nič, čísla nepustia, entuziazmu majú veľa, plán to teda nijako nemení a vyrazia.

Hneď prvý deň však zistia, že tá cesta nie je rovný vydláždený chodník. Je to hore a dole, po náročnom teréne. Nejdú teda 16 hodín, ale len 14, tie dve hodiny na druhý deň plánujú dobehnúť.

Akurát, že na druhý deň vstanú neskôr, ubolení, s mozoľmi a riadnou svalovicou (koniec koncov sú to ITčkári, nie vysokohorskí nosiči). A tak opäť vyrazia neskôr a skončia skôr.

Tretí deň fúka a prší, v zlom počasí čakajú, kým bude krajšie.

Štvrtý deň zistia, že potrebujú urobiť zachádzku, lebo im dochádzajú zásoby a potrebujú ich doplniť. Aj teplá sprcha by sa hodila. Morálka upadá.

Piaty deň sa to zlé počasie a únava podpíše na ich zdraví. Potrebujú aspoň deň na zotavenie v nejakom meste popri trase.

A takto to pokračuje, až prejde týždeň a oni zistia, že sú síce v polovici plánovaného času, ale ani nie v štvrtine cesty.

Zavolajú teda mame, že pokračujú ďalej, ale z tých pôvodných dvoch týždňov s rezervou to bude minimálne mesiac. A mama nechápe, čo im tak dlho môže trvať. 😊


Počas posledných 20 rokov som už pracoval na množstve malých aj väčších projektov – desiatok webov, hier, aplikácií. Robil som so Slovákmi, Čechmi, Nemcami, Škandinávcami, Američanmi, Izraelčanmi. Ešte nikdy sa mi nestalo, že veci, ktoré sme plánovali, by sa reálne aj stihli. Bez ohľadu na veľkosť firmy, zdrojov a predchádzajúcich skúseností.

Dôvod je jednoduchý – je veľký rozdiel medzi vývojom a výrobou.

Vo výrobe potrebujete vykopať 50 metrovú jamu. Keď viete, že Jano vykope meter za hodinu, tak tiež viete, že buď potrebujete jedného Jana na 50 hodín, alebo 50 Janov na hodinu.

Ale vo vývoji si to skôr predstavte ako nejakého vedca so strapatými vlasmi, ktorý v skúmavke práve hľadá nový zázračný liek na ten jeho problém. A aj keď na to hodíte tie najväčšie hlavy a neobmedzené zdroje, neznamená to, že sa to hneď vyrieši. Keby áno, nezomierali by ročne milióny ľudí na rakovinu.

Netvrdím, že vývoj softwarových produktov je na úrovni hľadania zázračnej vakcíny. Avšak pokiaľ vymýšľate naozaj niečo nové a unikátne, čo ešte na trhu neexistuje, tak z podstaty veci sa to aj veľmi ťažko plánuje, lebo ste to nikdy nezažili, podobne ako tú túru naprieč Slovenskom.

Na papieri vám aj ten plán 770 / 64 = 12 dáva perfektný zmysel.

Keby ste ho nafúkli 4 – 5x, tak na vás bude šéf či klient pozerať, že ste leniví a neschopní. 😊

Ale napriek tomu vám to odporúčam spraviť, nafúknite ho:
1. Budete si môcť naplánovať dostatočné zásoby (= peniaze).
2. Nebudete v zbytočnom strese otázkami typu „no kedy už?“ Naviac v strese urobíte skôr zbytočné chyby.
3. Nebudete toľko zápasiť s (de)motiváciou.
4. Viac si užijete celý ten proces.

„Prinajhoršom“ to zvládnete za ten pôvodný, pätinový čas a budete za hrdinov. Preto, lebo ste skončili omnoho skôr, ušetrili kopu peňazí a skôr budú chodiť peniaze od zákazníkov. Po anglicky tomu hovoria underpromise, overdeliver. 😊

Addmention robia skúsení ľudia od januára 2021.

Ja som nastúpil v septembri a už v októbri som oslovoval médiá s tým, že v novembri spúšťame. Prešiel polrok, je apríl 2022 a stále nie sme vonku.

Ale verím, že už nie sme ďaleko. Práve naopak, už čoskoro. Tak sa choďte registrovať na addmention.com a budete medzi prvými, čo si tú revolučnú novinku budú môcť vyskúšať.

Vidíme sa o týždeň.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.