Príbeh toho najhoršieho predaja (a najlepšej kúpy) v histórii biznisu

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Každému, kto sa pozrie na politickú mapu USA a chvíľu sa nad ňou zamyslí musí byť jasné, že Aljaška je niečím výnimočná.

Nuž, vedzte, že toto územie ešte pred 200 rokmi nepatrilo USA, patrilo Rusku.

Ruská ríša (okrem mnohých iných) bojovala v 19. storočí o Krymský polostrov s Osmanskou ríšou, Britmi a Francúzmi. Aj vtedy to boli Rusi čo zaútočili, aj vtedy mali „vznešené dôvody“, aj vtedy to pre nich dopadlo zahanbujúcou porážkou.

Práve kvôli tomu veľká mocná ríša urgentne potrebovala peniaze na financovanie hospodárstva a armády. Aljaška bola drsná nehostinná krajina, logisticky príliš náročná, ťažko sa bránila. Rusi sa totiž báli, že na ňu Angličania zaútočia a zoberú im ju.

A tak sa cár Alexander II. rozhodol, že ju predá, že bude z nej mať aspoň niečo. 

Územie s veľkosťou 1,7 milióna km² (cca 34-násobná rozloha Slovenska), predali USA za 7,2 milióna dolárov, po inflácii asi 150 miliónov na dnešné.

Keď radi sledujete ponuky na realitnom trhu, je to akoby ste za dolár kúpili 11 000 m². Nie zlé. 😊

Napriek tomu tento obchod opozícia vtedajšieho prezidenta Johnsona i široká verejnosť kritizovali, vraj bola pôda neúrodná a bezvýznamná, peniaze vyhodené hore komínom. Ku kúpe neexistovali akékoľvek podporné dáta, nedávala logiku!

To všetko sa zmenilo už o 20 rokov, keď na rieke Klondike objavili zlato. Neskôr sa k nemu pridali aj nálezy ďalších zásob kovov, uhlia, ropy, zemného plynu, všetko v hodnote vysokých stoviek miliárd dolárov.

K tomu si prirátajte ďalšie miliardy ročne súvisiace s rybolovom, až 50 % všetkej produkcie pochádza práve z tohto pôvodne nikým nechceného územia. A o strategickom geopolitickom vplyve ani nemusím hovoriť.

Inak povedané, návratnosť tejto investície sa ráta v násobkoch tisícov. Predaj Aljašky bol pravdepodobne tým najlepším/najhorším obchodom v histórii, záleží iba na tom, z ktorej strany sa na to pozeráte.

A týmto príbehom by som chcel inšpirovať aj vás. V biznise totiž až príliš často nastávajú situácie, kde skrátka žiadne dáta neexistujú. Prípadne existujú, a hovoria úplný opak. 

Keď Bezos spúšťal v 2006 Amazon Web Services, investori, médiá i odborná verejnosť si z neho priam robili srandu. Za minulý rok tá služba vygenerovala obrat viac ako 80 miliárd dolárov.

Keď Kodak vynašiel prvý digitálny fotoaparát, tak si nápad nechali u seba v zásuvke. Báli sa, že by tým narušili predaje filmov do foťákov. V 2012 požiadali o ochranu pred veriteľmi.

Microsoft kedysi vlastnil 5 % všetkých akcií Applu.

Yahoo mohlo kúpiť Google v 1998 za milión, ale odmietli. Vraj chceli, aby u nich používateľ ostal čo najviac času, pričom cieľom Googlu bolo dať čo najlepšie výsledky, aby tam ostal čo najmenej času. 

Dnešným Paypalom, Stripom alebo Klarnou mal byť Western Union či iné veľké banky. Amazonom mal byť Walmart. iPhonom mala byť Nokia. Googlom mali byť Zlaté stránky. Teslou mal byť Ford či General Motors. Uberom alebo Airbnb nejaká taxislužba či veľká sieť hotelov. 

Ale buď neexistovali dáta, alebo nechceli ohroziť svoj hlavný biznis, dojnú kravu.

Nuž, pamätajte. Nielen v content marketingu, biznise, ale celkovo v živote často musíte urobiť nelogické rozhodnutia, spoľahnúť sa na svoje inštinkty. Tak sa toho toľko nebojte.

Aj tak to pravdepodobne ani zďaleka nebude také hrozné rozhodnutie, ako keď Rusi predali Aljašku. 😊

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️