Prečo si Marilyn Monroe vždy všetci všimli?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Chceli by ste mať aj lepší prehľad v marketingu, aj sa pri tom skvele zabaviť? Potom vám odporúčam naladiť si najpočúvanejší slovenský marketingový podcast Buzzworld. Peter Šebo a Gabo Tóth sa delia o svoje bohaté skúsenosti, a čo nevedia, na to si zavolajú expertných hostí. Sú mojimi vernými parťákmi pri dlhých behoch, a chcú byť aj Vašimi. #reklama

Máte brutálne silnú konkurenciu, ktorá vás tlačí k múru?

Veľa marketérov a obchodníkov hrá takú nikdy nekončiacu hru, že musia ponúknuť lepší produkt za nižšiu cenu.

Lenže čo keď už nemáte kam znížiť?

Alebo nechcete?

Alebo keď predávate komoditu? Banány, zubné pasty, mlieko, jablkové džúsy, skrátka, také produkty, kde keby ste zakryli značku, tak si to nikto ani nevšimne. 

Tak potom vám dnešný e-mail vyrieši veľa problémov! 😊

Už od 40. rokov minulého storočia učebnice marketingu tvrdia, že keď chcete uspieť, potrebujete, aby sa vaše produkty líšili od konkurentov. Že musíte ponúkať jedinečné funkcionality, benefity, ktoré sú zmysluplné pre zákazníkov, unikátne na trhu.

Ale naozaj je to také nevyhnutné?  Čím je Coca-Cola tak zásadne odlišná, že sa predáva o toľko lepšie ako Pepsi Cola? McDonalds a Burger Kingu? Nike a Adidas? Jedna minerálka od druhej? 

Štúdia prestížneho Ehrenberg-Bass inštitútu prišla k záveru, že všetky unikátnosti preceňujeme a že by sme sa mali viac zameriavať na inakosť, resp. výraznosť.

Dôvod je jednoduchý a má dokonca aj odborné pomenovanie – volá sa efekt izolácie. 

Ten hovorí, že si rýchlejšie a dlhšie pamätáme veci, ktoré sa odlišujú od ostatných. Všetky tie kontrastné zvuky, obrazy, chute či vône si tak rýchlo všimneme a dobre zapamätáme preto, lebo chceme prežiť.

Vec, ktorá sa odlišuje je pre náš mozog nová a potenciálne nebezpečná. A to aj keby ste boli tá slávna Marilyn Monroe.

Mozog, chudák, pritom neprestajne maká na tom, aby ste nezomreli, a teda to, že si niečo iné tak veľmi všíma je doslova overením bezpečnosti situácie.

No a presne toto je ten moment, kedy na scénu prídu šikovní marketéri a „ohnú“ si to vo svoj prospech. Oni totiž vedia, že keď zaujmú, tak je o trošku väčšia šanca, že si ich zákazník všimne.  

A keď si ich všimne, tak je o trošku väčšia šanca, že si na nich spomenie, keď bude nabudúce kupovať. 

Jasné, dám vám aj príklady:

Keď napríklad v 2015 prišiel na americký trh nový výrobca matracov Purple, tak na ňom bola už miliarda lacnejších alebo kvalitnejších konkurentov. Avšak, kým všetci komunikovali biele matrace, a tak navzájom splývali v akomsi „mori rovnakosti“, oni boli fialoví.

Ritter Sports, druhý najväčší výrobca čokolády v Nemecku, sa 10 rokov súdil s Milkou za to, že okopírovala ich dizajn štvorcových čokolád.  Nakoniec súd rozhodol v ich prospech. 10 rokov kvôli „obyčajnému“ štvorcu.

Sony keď spustil novinku, vodotesné slúchadlá, predával ich vo fľašiach s vodou, na plavárňach

Ale robia to bežne napríklad aj výrobcovia hodiniek už od 70. rokov, že ich balia do sáčkov s vodou

Takže ak aj vás trápi silná konkurencia a nechcete bojovať cenou, musíte nájsť spôsob, ako vyniknúť či odlíšiť sa.

Byť iný, výrazný, prekvapiť a šokovať, to sa oplatí. A je úplne jedno, či práve rozbiehate nový biznis, alebo ste obrovská automobilka so 120 ročnou históriou. Presne ako to urobil FIAT, keď zdvihli auto na žeriave a ponorili ho do obrovskej plechovky s farbou.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️