Ako Tom Cruise zachránil ikonickú značku okuliarov Ray-Ban

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Dnes vám rozpoviem príbeh o tom, ako armáda pomohla vytvoriť ikonický produkt, a ako ho reklama zachránila.

Henry Lomb a Jacob Rausch boli dvaja Nemci, ktorí ešte v 19. storočí emigrovali za lepším životom do USA. Vyrábali kvalitné okuliare, mikroskopy a ďalekohľady.

Avšak, neboli to marketéri, nevedeli mnoho o značkách, nuž nazvali sa „Bausch & Lomb Optical Company“.

Keďže firma bola špičkou v odbore, oslovila ich v 1929 priamo armáda s problémom, s ktorým vtedy nevedeli pohnúť. Technológia totiž tak pokročila, že sa začalo lietať vo veľkých nadmorských výškach, kde bolo extrémne silné slnko.

Pilotov z toho bolela hlava a mali problémy s videním, preto potrebovali pre nich vymyslieť nejaké špeciálne okuliare blokujúce slnečné lúče.

Nuž vyrobili zelené sklá v tvare slzy, ktoré aj pokrývali čo najväčšiu časť videnia pilotov a aj im pohodlne sadli. V roku 1936 teda uzreli svetlo sveta prvé Ray-Bany, ako slovná hračka „ban rays“, teda „blokovať lúče“.

Stále to neboli marketéri, Ray-Ban bol úzko špecializovaný produkt, nepredávali ho verejnosti, tým pádom mu ani nerobili promo.

To všetko ale zmenil americký generál Arthur McDouglas, vplyvná a vysoko rešpektovaná osobnosť, miláčik nielen vo vojenských kruhoch, ale aj celkovo medzi bežnými obyvateľmi. Mal často odvážne, priam provokatívne výroky, nuž jeho fotky plnili titulné stránky novín po celej krajine.

Tá dokonalá chvíľa pre Ray-Ban nastala v momente, keď tohto mega influencera tej doby reportéri vyfotili počas vylodenia na Filipínach. Veľký drsniak to bol, okuliare mu výborne sadli a takto sexy chceli vyzerať aj iní ľudia.

Zrazu to nebol len nevyhnutný praktický nástroj pre vojakov, stal sa z neho populárny módny doplnok.

Pretočme o ďalšie desiatky rokov, do roku 1986. Okuliare sa prestali predávať, firme sa nedarilo, bola vo finančných problémoch. Ale potom doslova priletel Tom Cruise vo filme Top Gun a značku spasil.

Herec hrá (znova drsného, znova sexy) pilota Mavericka, ktorý ako ten Douglas rád nosil svoje Aviatorky. Vplyv na predaje bol dramatický. Firma zrazu nepredávala nízke stovky tisícov kusov, predaje sa počítali v miliónoch. Produkt bol zachránený.

No a pretočte si znova, do roku 2022. Po takmer troch rokoch odkladania vyšlo nové pokračovanie Top Gunu. Nestarnúci Tom znova nosí svoje Ray-Bany. A zase sa deje to isté, čo v 1986. Síce presné čísla známe nie sú, ale z obchodov vraj miznú vyššou rýchlosťou ako Tom lieta vo filme na stíhačke. 😊

No, a čo z toho vyplýva pre náš všetkých? Hneď tri inšpirácie:

  1. Mnoho produktov, ktoré dnes bežne používame, by asi neexistovalo nebyť armád a vojen.

Aspoň vidíte, že každá kríza, každé ťažké obdobie je zároveň skvelá príležitosť pre marketérov prísť s novými super riešeniami.

  1. Nerátajte s tým, že kvalitný produkt cieľovka sama objaví, sama si ho bude šíriť.

Nebude.

Vy potrebujete reklamu, distribúciu, platiť peniaze, nech sa o vás dozvie celý svet. Rátajte s tým vo svojich rozpočtoch.

  1. Ja viem, že nedokážete ovplyvniť to, aby o vás vytvorili nejaký megaúspešný hollywoodsky film. 

Ale aspoň vidíte, že kvalitný obsah dokáže s vašimi predajmi spraviť priam divy. Ten dokáže ešte aj jadrovú tragédiu obrátiť na supervýnosný biznis.

No a tvoriť a šíriť kvalitný obsah, to už teda rozhodne ovplyvniť viete.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️