Ešte aj záchody dnes používame vďaka super marketingu

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Len sa zamyslite, o koľko nekomfortnejšie by bolo žitie na tejto planéte, keby prestali existovať záchody?

Ani si ten význam neuvedomujeme a nevážime, takou bežnou súčasťou nášho života sa tento „vynález“ stal.

O to viac vás určite prekvapí zistenie, že keď Sir John Harington vynašiel prvý splachovací záchod, v roku 1596, tak to nikoho veľmi nezaujímalo. Zariadenie bolo drahé, náročné na inštaláciu a búrajúce všetky spoločenské normy a etikety. Celý trh bol zvyknutý používať vonkajšie latríny či akési šerble v tvare veľkých hrncov. Verte či nie, o takýchto toaletách si mysleli, že sú špinavé, nehygienické, že sa tam akurát budú šíriť choroby.

Dokonca aj jeho vlastnú krstnú mamu, samotnú kráľovnú Alžbetu I, ktorá mala aj peniaze, aj moc, aj vplyv, ktorej bol malý John miláčikom, pobúrilo, keď sa jej snažil predať túto novinku. Vôbec samotný návrh nainštalovať takéto niečo do paláca považovala za drzý: „Vykonávať potreby vnútri? A čo sme my nejakí divosi?“

Nuž, Harington bol síce šikovný vynálezca, ale zjavne zlý marketér, obchodník… A tak aj dopadol jeho vynález. Bohužiaľ, jeho úspechu sa nikdy nedožil.

V skutočnosti trvalo celé stáročia, kým spoločnosť aj technológie prešli dostatočne dlhým vývojom, aby sme boli pripravení akceptovať fakt, že chodiť doma na záchod je vlastne parádny nápad! 😊

Vy, ako verní čitatelia mojich príspevkov už isto správne tušíte, že aj v celej tejto zmene spoločenských nálad a názorov má prsty skvelý obsah a marketing. Už zase!

Až na konci 19. a začiatkom 20. storočia si novodobí marketéri uvedomili, že príťažlivosť nového sa ani zďaleka nevyrovná sile neznámeho. Čo nepoznáme, toho sa naše mozgy boja a odmietajú.

A tak dlhé desiatky rokov robili presne to, čo vedia najlepšie – presviedčali, inšpirovali, vzdelávali. Na plagátoch ukazovali obrázky krásnych čistých kúpeľní a tvrdili, aká dôležitá a zároveň pohodlná je moderná toaleta.

 

Reklama tvrdila, že je to tá najlepšia investícia, ktorú môžete urobiť do svojej domácnosti. Náklady na inštaláciu porovnávala s nákladmi na stavbu celého domu a potom vás nútila zamyslieť sa, o koľko stúpne celková hodnota a atraktivita domu. 

No a významnú rolu hrala tiež samotná vláda Spojených štátov, ktorú zase trápili rýchlo sa šíriace choroby typu cholera a týfus. Spustili tak veľkú vzdelávaciu kampaň „Cleanliness is next to godliness“, čo môžeme voľne preložiť ako „Čistota pol života“. Ľudí učili hygiene, že sa majú pravidelne umývať, udržiavať čistotu, splachovať, skrátka, namontovať si domov vodovodné rúrky, umývadlá, vane a záchody.

Ich používanie sa stalo spoločenskou normou. A ostalo ňou dodnes.

Je to veľmi podobné ako bezpečnostné pásy. Tie to mali ešte ťažšie. Nielenže ich ľudia odmietali, oni ich priam neznášali. Tvrdili, že: „Je to otrasný, OTRASNÝ nápad! Obmedzujete nimi slobodu a základné ľudské práva!

 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️