Najoranžovejšia reklama, akú ste kedy videli

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Takú odvážnu a kreatívnu kampaň ako pre FIAT, ktorú spomíname v dnešnom newslettri, vám isto nevymyslíme, prepáčte.

Ale keď už tú svoju reklamu budete mať, tak vám zabezpečíme, že ju uvidí 74 % používateľov internetu. Jednoducho, rýchlo a efektívne. A to je tiež dôležité, lebo veď content je king, ale distribúcia je King Kong.

Stačí poslať jediný e-mail. Ozvite sa nám do Engerio. #reklama

Toto bola tá najzaujímavejšia reklama leta 2023. Ale pokojne aj celého roka.

Olivier Francois, CEO automobilky FIAT (to je inak populárny hit posledných rokov, dávať do reklamy riaditeľov značiek, znie to potom dôveryhodnejšie) si v nej robí srandu zo všetkých konkurenčných áut, lebo sú nudné sú šedé.

A oni nechcú byť nudní, oni sú predsa Taliani!

Taliansko je predsa láska radosť, zábava, život!

A tak Francois nasadne do šedého Fiatu, ktorý zdvihne obrovský žeriav, spustí ho do obrovskej plechovky s oranžovou farbou, vytiahne… a dole v titulkoch vybehne hlavné posolstvo, že odteraz už žiadne šedé auto značka nevyrobí. 

Oslavné ódy v marketérskych bublinách táto reklama vyvolala, ocenenia na prestížnych súťažiach povyhrávala, vraj vysoká škola brandingu. 

Ok, nepopieram, ten spot je určite vtipný, zábavný, pekne spracovaný, mimoriadne zaujímavý.

Ale vo všetkej tej snahe značiek o odlišnosť, výraznosť a inakosť (lebo to pomáha v predajoch) zabúdajú marketéri na dôležitú a tiež fakt podstatnú vec že väčšina zákazníkov NECHCE byť výrazná.

To preto, lebo byť odlišný v prírode už pred tisíckami rokov znamenalo, že si vás všimol predátor v džungli a išiel po vás ako po prvej koristi.

Ale keď ste v skupine, keď zapadnete, tak si zvyšujete svoju šancu na prežitie. Naše mozgy totiž minú obrovské množstvo energie len aby dávali na nás pozor, aby sme ostali nažive.

Tým chcem povedať, že nudné predáva, že obyčajné môže byť VEĽMI profitabilné!

Dám vám aj zopár príkladov:

Viete aká je na celom svete (a s obrovským náskokom) najobľúbenejšia príchuť zmrzliny?

Vanilková. A vanilla v angličtine znamená aj obyčajný, bežný, nudný.

A aká je najčastejšia farba interiérov v bytoch a domoch po celom svete?

Biela a šedá.

A čo farba kuchynského riadu?

Biela.

A čo farba domácich spotrebičov?

Biela. Nie nadarmo sa tomu hovorí biela elektronika.

Televízory, reproduktory, slúchadlá? 

Tie sú čierne, to je čierna elektronika.

Telefóny?

Čierne, biele, šedé, strieborné.

Počítače?

Čierne, biele, šedé, strieborné.

No a nakoniec choďte na hocijaké parkovisko do bazáru či k importérovi. Väčšina áut tam bude šedá alebo strieborná, je to totiž tá najpredávanejšia farba v Európe, pred bielou a čiernou.

Zadávatelia reklamy často veria, že to, čo kupujeme, čo nosíme, v čom jazdíme, tým všetkým ukazujeme svoju osobnosť svetu.

A pritom my zákazníci len chceme ostať tam, kde sme, medzi ostatnými vo veľkej skupine.

Chceme sa páčiť, jasné, ale zase nie až toľko, nech nepútame až príliš veľa pozornosti.

FIAT mal v roku 2022 na domácom talianskom trhu najnižší trhový podiel v celej svojej histórii a prvýkrát od roku 1958 predal menej ako 200 000 áut.

V roku 2023, keď vydali túto reklamu, aj to nízke číslo kleslo na 174 000 a v 2024 ešte viac, na 143 000.

To keby ste chceli vedieť, ako dopadol tento megatest odlišnosti od konkurencie verzus nevyrábanie toho, čo zákazníci najviac kupujú. Mimochodom, biele a čierne autá FIAT vyrába aj naďalej.

Pamätajte teda, že kým bežný zákazník nechce vytŕčať z davu, biela/čierna/šedá farba sú ideálne riešenia, tak v marketingu a biznise platí presný opak (väčšinou).

V čom je váš biznis výrazný, viditeľný, odlišný od všetkej konkurencie?

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️