Ako malý detail ovplyvnil fungovanie celého sveta
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Chceli by ste si založiť vlastný e-shop, krásne nadizajnovaný, predávať svoje produkty pokojne aj do celého sveta? Potom vyskúšajte Shoptet, najpoužívanejší systém na Slovensku a v Čechách, ktorému dôveruje už viac ako 37 311 e-shopov. Na 30 dní si ho môžete vyskúšať zdarma. #reklama
—
Dizajn je mocná vec.
Dokáže ovplyvniť nielen správanie vašich zákazníkov, ale aj ekonomiky, krajiny… A vlastne celý svet.
Nepoznám názornejší príklad, čo všetko môže spôsobiť zdanlivo nepodstatný grafický detail ako to, čo sa udialo v prezidentských voľbách v USA v roku 2000.
Vo finále proti sebe išli vtedajší kandidáti Bush vs. Al Gore. Bolo to tesné, po spočítaní všetkých štátov mal Bush 246 hlasov, Al Gore 267 hlasov.
Zostávalo sčítať posledný štát, Floridu, za 25 hlasov. Kto by ju vyhral, vyhral by všetko.
No a aj tá Florida bola veľmi tesná. Nakoniec o všetkom rozhodla oblasť Palm Beach, ktorá používala špeciálne nadizajnované hlasovacie lístky.
Ich formát vraj navrhla nejaká iniciatívna úradníčka s cieľom zlepšiť čitateľnosť. V skutočnosti však akurát tak poplietol niektorých voličov Al Gora, ktorí nevedeli, či majú preraziť druhú dierku na hárku (lebo Gore bol na ľavej strane druhý v poradí) alebo tú tretiu (lebo tam ukazovala šípka).
Iróniou je, že ho označovali ako „motýlí hlasovací lístok“. Presne ako to motýlie mávnutie, ktoré spôsobí hurikán na opačnej strane zemegule.
Podľa výsledkov sa zdá, že mnohí, ktorí chceli voliť Al Gora, predierkovali druhú dierku, ktorá ale patrila inému kandidátovi – Patovi Buchananovi. Ten v okrese, kde mu odhadovali do 500 hlasov, získal nakoniec 3400. V žiadnom inom zo zvyšných 3053 okresov, kde bol Buchanan na hlasovacích hárkoch, nebol taký výkyv hlasov v jeho prospech.
Pár tisíc pri 6 miliónovej krajine, poviete si.
Ale George Bush nakoniec vyhral na Floride iba o 537 hlasov – 2 912 790 vs. 2 912 253.
Vyhral tak Floridu a s ňou aj celé voľby.
Al Gore podal aj sťažnosti na súd, ale nepomohlo mu to, do Bieleho domu išiel jeho súper.
Ktovie, ako by svet dnes vyzeral, keby tie hlasovacie lístky mali normálnejší dizajn. Alebo keby si na to najali nejakých expertov na použiteľnosť. 🙂
To sa už nikdy nedozvieme. Ale všetci sa každý deň stretávame s dizajnom, ktorý, či už vedome alebo nevedome, ovplyvňuje kvalitu nášho života, pohodlie alebo to, koľko peňazí necháme v tom ktorom obchode.
Kamenné i online obchody, všetci používajú množstvo trikov, ako nás v predajni udržať dlhšie, ako nás donútiť kúpiť si väčšie a výhodnejšie balenia, ako zaútočiť na náš mozog presne vo chvíli, keď už je unavený a nevládze odolať lákavej ponuke. Viem to veľmi dobre, vytvorili sme k tomu samostatný kurz Neuromarketing v praxi. (Už ste sa prihlásili?)
Tak a teraz, keď všetci vieme a vidíme, ako aj malé zmeny dokážu mať veľký vplyv na fungovanie vás, vašich zákazníkov a vlastne celého sveta, dve veci, prosím, urobte:
Po prvé: pozrite si vo vašich štatistikách, koľko ľudí k vám príde, prechádza sa po predajni, po stránkach e-shopu… A NEnakúpi.
Ak je to číslo vysoké, ak vás to bude štvať, potom je možno čas vyhľadať odbornú pomoc. 🙂
Po druhé: nezabudnite cez víkend ísť voliť.
Držím palce.
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️