Tá najdrahšia reklamná kampaň v histórii ľudstva

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Pozvánka na webinár: už budúci týždeň v utorok (26. 3.) o 20:00 máme v Tvorcovskej komunite online stretnutie na tému analytík. 

Keď tvoríte, alebo by ste chceli tvoriť pútavé príspevky, mať veľa videní, kontaktov a dopytov, potom musíte byť schopní porozumieť číslam. Keď im porozumiete, tak sa budete môcť zlepšovať. A keď sa zlepšíte, tak Vám všetko porastie!

S kým sa vidíme? 🙂 #reklama

Na prelome 60. rokov prišla čínska komunistická strana s plánom „Veľký skok vpred“. Chceli ňou prekopať ekonomiku Číny, dosiahnuť hospodársky a ekonomický rozmach, nech viac ľudí pracuje v priemysle a menej v poľnohospodárstve.

Krajina sa však už vtedy trápila s raketovým nárastom populácie, čo ohrozovalo jej potravinovú bezpečnosť, schopnosť vôbec nasýtiť čoraz viac hladných krkov. Keď teda obyvateľov stiahli z polí k peciam na železo a do strojárskej výroby, problém sa ešte znásobil.

A tak jedným z prvých krokov tohto „Veľkého skoku“ bola kampaň s názvom „Štyria škodcovia“, spustená v 1958.

Ňou chceli úplne vyhubiť všetky komáre, muchy, potkany a vrabce.

Bez tých prvých troch si určite vedia predstaviť život ľudia kdekoľvek na planéte. Naviac šírili množstvo chorôb – maláriu, mor, týfus, choleru, ohrozovali teda blaho čínskeho ľudu.

Ale prečo vrabce?

No lebo komunisti povedali, že zjedia príliš veľa ovocia a obilia, vraj každý jeden vták až 2 kilá ročne. A k tomu ničia hniezda a ďobú do vajíčok sliepok. Inými slovami ohrozovali úrodu, tým pádom samotné prežitie národa.

Z vrabca sa stal nepriateľ číslo 1.

Práve preto lepili plagáty, tlačili časopisy, letáčiky, cez rozhlas i na verejných mítingoch učili a motivovali úplne všetkých obyvateľov, nech tých chudákov vrabčekov zabíjajú. Vláda mobilizovala každého nad 5 rokov, školy organizovali špecializované výlety.

Milióny ľudí bubnovalo na bubny, hrnce a panvice, len aby urobili veľa hluku, aby tie vystrašené vrabce lietali a nechceli si sadnúť. A bubnovali dovtedy, až kým neodpadli od vyčerpania.

Ničili im hniezda, rozbíjali vajíčka, strieľali na ne z pušiek i prakov.

Edukačno-reklamný hon na štyroch škodcov bol mimoriadne úspešný. Podľa dostupných odhadov bola krajina schopná vykynožiť 1,5 miliardy potkanov, 100 miliónov kilogramov múch, 11 miliónov kilogramov komárov a 1 miliardu vrabcov.

Inými slovami, ľuďom sa podarilo vyhubiť takmer celú vrabčiu populáciu.

Až na to, že Číňania veľmi skoro zistili, že tie isté malé vtáčiky jedia kobylky, že sú prakticky ich jediným prirodzeným nepriateľom v prírode.

Keďže vrabce zrazu zmizli, kobylky sa premnožili, lepšie povedané priam explodoval ich počet. Bolo ich vraj toľko, že vôbec bránili slnku, aby svietilo na tie rastliny.

No a viete, čo jedia také kobylky?

Obilie, ovocie, zeleninu, rastliny!

Malé skákajúce chrobáky zrazu ničili úplne všetku úrodu, obrovské hromady jedla.

No a práve to spôsobilo jednu z najväčším humanitárnych kríz v dejinách ľudstva. Počas Veľkého čínskeho hladomoru, medzi rokmi 1959 – 1961 zomrelo podľa odhadov 20 až 30 miliónov ľudí.

Čínska komunistická strana v 1960 kampaň proti vrabcom ukončila, nahradila ich za ploštice. K tomu zo Sovietskeho zväzu naimportovali štvrť milióna vrabcov, nech sa čo najskôr znova rozmnožia.

Tomu sa povie najdrahšia kampaň v dejinách ľudstva.

A to len preto, lebo nejakí politici si mysleli, že sú pánmi sveta, že prírodu dokážu vybalansovať lepšie ako to urobí ona sama.

A ak by ste mali chuť dozvedieť sa ešte viac, pozrieť si tú najhoršiu reklamnú kampaň v histórii komerčných značiek, potom Vás pozývam pozrieť si najnovšie YouTube video. Zistíte, ako vrchnáčiky od Pepsi Coly spôsobili na Filipínach celonárodné protesty.

Dnešný príbeh bol ukážkou, ako hrozná reklama so skvelou distribúciou môže dopadnúť veľkou katastrofou. Také nerobte.

Ak ale máte skvelú reklamu a potrebujete skvelú distribúciu, aby vaše posolstvá rozhlásili top slovenské médiá miliónom svojich čitateľov, potom využite Engerio. #reklama

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️