Ako za 0 peňazí nakopnúť svoj biznis?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Je pre vás prvý dojem, ktorý budia vaše produkty, dôležitý? Potom si dajte fakt záležať na obaloch, v ktorých ich zákazníci kupujú.

V tlačiarni DIW print Vám dokážu navrhnúť unikátny obal z papiera, ktorý vás odlíši od konkurencie. Radi hľadajú najlepšie riešenia pre klientov a je im blízky prístup „áno, poďme to spolu vymyslieť a vyrobiť“. Viem to, sám som si to vyskúšal. #reklama

Bude to už 7 rokov, čo si moja miniatúrna firmička Strossle (dnes už pod značkou Engerio) prechádzala doslova existenčnou krízou.

Síce sme fungovali „už“ 1,5 roka, stále to nebolo dosť dlho na to, aby som si mohol vyplatiť čo i len jediné euro mzdy.

Drvivá väčšina trhu nás nepoznala, nemali sme žiadne prípadové štúdie, recenzie, testimoniály, hocičo, o čo by sa dalo oprieť. Vôbec nikomu sa nečudujem, že nám neodpisoval na e-maily, ani ja sám by som si nenapísal.

Aby to nebolo také ľahké, tak kto to naše riešenie už poznal, ten nás mal za podvod. Konkurenčné riešenia boli (a vlastne stále sú) plné fake reklám sľubujúcich zázračné chudnutie a obrovské zárobky prácou z domu, len za pár hodín týždenne. No nezober to!

A ak by aj to bolo ľahké, tak naša hlavná konkurencia boli (a stále sú) Google a Facebook.

Už aj školák na strednej vedel, že biznis, v ktorom sú tí dvaja vašou konkurenciou, nie je dobrý biznis.

Skrátka, bežný deň malinkých začínajúcich značiek, poznáte to. 🙂

Čoho som mal ale naozaj veľmi veľa bolo času na premýšľanie (lebo tých stretnutí som mal fakt minimum), ako zahrať aj s malým gašparkom veľké divadlo.

Chodil som a doslova sa vtieral na každú konferenciu, prednášku, hocikam, len nech ma vhodná cieľovka vidí.

Okrem mnohých iných sme sa takto dostali aj do bratislavského hokejového klubu Slovan, vtedy ešte hrávali KHL. Dohodli sme sa s nimi na mediálnom partnerstve – oni chceli predávať viac lístkov (už sa im nedarilo a mali poloprázdne štadióny) a my sme si chceli dať na webstránku známe logo.

Akurát tá hodnota bola taká malá, že to ich plnenie voči nám vydalo tak na jeden premietnutý banner na zápas.

Práve preto, kým všetci normálni diváci na štadióne sledovali hokej, my sme sledovali tú veľkú kocku nad ľadom, s foťákom v ruke, aby sme stihli spraviť takýto obrázok, keď konečne nastane ten moment.

A robili sme to len preto, aby sme sa týmto „dôkazom“ veľkosti a úspešnosti mohli pochváliť na sociálnych sieťach, nech všetci sledovatelia a možní klienti vidia, že nie sme malá značka!

Skrátka „rob sa, aký si namakaný, až kým sa namakaným nestaneš“ dokonale vystihuje túto moju stratégiu.

Vtedy mi to prišiel skvelý spôsob, dnes by som sa zaň najradšej nafackal.

Pretože práve táto fotka, ten text k nej reprezentuje všetko, čo mi vadí na falošnom svete reklamy, že ešte aj tá tráva je inde zelenšia.

V každom prípade aj táto moja Strosslácka skúsenosť, aj skúsenosť pri vývoji počítačových hier sú tým dôvodom, pre ktorý mám toľko pochopenia pre všetkých začínajúcich tvorcov a startupistov.

Pre všetkých, ktorí sa snažia, ktorí to na kolene lepia, ktorí to fejkujú. Ako sa hovorí, topiaci sa aj žiletky chytá.

Ten najvtipnejší príklad som si ale nechal na koniec.

Kedysi dávno, keď sme organizovali Majstrovstvá Slovenska v hraní Counter-Strike, keď sme ako študenti mali fakt totálne nulový rozpočet, pozvali sme Gašparoviča s Ficom otvoriť ten turnaj.

A verte či nie, ten Fico nakoniec fakt prišiel.

Prosím Vás, ak budete najbližšie vidieť nejakú malinkú začínajúcu Kunu, ako sa predvádza a trepe pri tom nezmysly, skúste byť k nej trošičku ohľaduplnejší.

Možno len tiež práve pracuje na svojich snoch a snaží sa rozbehnúť nejaký obrovský biznis! 🙂

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️