Reklama dokáže hocičo. Aj vytvoriť najdepresívnejší deň v roku

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Dnes je tzv. modrý pondelok a pokiaľ ste nevedeli, je to oficiálne najsmutnejší deň roka. 

Prečo, pýtate sa? 

Lebo v tomto čase vyzerá príroda pochmúrne, je tma a zima. Vianoce sa skončili a s nimi aj všetka tá sviatočná radosť a pohoda. Tí, ktorí nevideli video ako naplniť novoročné predsavzatia už vedia, že sa im to ani tento rok nepodarilo. V peňaženke po nákupoch prázdno, ďalšie voľno v nedohľadne.

Tá dobrá správa je, že pokiaľ to tak máte, tak je to super, radujte sa, lebo od tohto momentu to bude po zvyšok roka už len lepšie. 

Tá ešte lepšia správa je, že je to všetko vymyslený marketingový nezmysel. 😊

V roku 2005 sa rozhodla britská cestovná kancelária Sky Travel povzbudiť ľudí k lepšej nálade, ideálne objednaním si dovolenky z ich ponuky. 

V duchu hesla „americkí vedci zistili, že ľudia uveria všetkému, čo americkí vedci zistili“ si najali istého psychológa z Cardiffskej univerzity, Cliffa Arnalla, aby objavil najsmutnejší deň roka. Ten vytvoril, či skôr si vymyslel, komplikovaný vzorec, ktorý pomenoval „Modrý pondelok“. 

Nech sa páči, tu ho máte:

W je počasie (weather), D dlh (debt), d mesačná výplata, T čas do Vianoc, Q počet dní, od kedy ste porušili svoje novoročné záväzky… Ani nebudem pokračovať, sú to nezmysly. 

Ale to vôbec nebránilo tej cestovke vydať to vo forme tlačovej správy. Naviac ju prostredníctvom svojej PR agentúry poslali ďalším odborníkom, nech sa pod to podpíšu. Keď by tak spravili, tak sa im za to chceli aj finančne odvďačiť.

Novinárom, samozrejme, trvalo päť aj pol sekundy, kým vypátrali, o čo ide, a tak sa obe strany začali vyhovárať a doťahovať o slovíčka. Arnall sa vraj snažil len vypočítať najvhodnejší deň na objednanie dovolenky. Cardiffská univerzita sa od neho dištancovala a prehlásila, že u nich bol len na čiastočný úväzok, a aj tak už skončil.

Napriek kritike pôvodnú myšlienku cestovnej kancelárie Sky Travel dodnes využívajú aj iné firmy s cieľom vyvolať v zákazníkoch melanchóliu a zároveň potešenie kúpou ich produktov. Lebo veď čo by pre vyššie predaje neurobil človek tlačený k múru vysokými cieľmi?

Britská značky zmrzlín Wall´s, u nás známa ako Algida, o rok neskôr oslovila toho istého Arnalla, aby vypočítal „najšťastnejší deň roka“. Zase použil bulharské konštanty, len aby sa dostal k piatku v období letného slnovratu. To bude pred víkendom, idú prázdniny, tak to oslávte, kúpte si zmrzku.

Avšak podobne ako ten tretí januárový pondelok, je to iba blud. Ale komu by to vadilo, hlavne že to predáva.

Vidíte tie paradoxy?

Toľko marketérov bojuje proti hoaxom. Chodia na námestia štrngať kľúčikmi. Hovoria o udržateľnosti, ochrane prírody, menšín, dávajú si vznešené ciele. Ale keď ide do tuhého, keď sa neplnia ciele, vtedy neváhajú využiť akýkoľvek trik, spoločenská zodpovednosť musí ísť bokom.

Osobne som pritom presvedčený, že najväčším generátorom hoaxov je reklamný priemysel. A že najväčším hoaxom všetkých čias je obrázok hamburgeru v McDonalde. O tom zase niekedy inokedy.

Prajem nám všetkým, nech sa nedáme zlákať na takéto neetické chodníčky. Máme veľkú silu, ale zároveň veľkú zodpovednosť.

Držím palce.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️