Kedy vám aj tá najkrajšia reklama bude na nič?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Takú kreatívnu kampaň ako mal Microsoft v dnešnom newslettri vám isto nevymyslíme, prepáčte.

Ale keď už tú svoju reklamu budete mať, tak vám zabezpečíme, že ju uvidí 74 % používateľov internetu. Jednoducho, rýchlo a efektívne. A to je tiež dôležité, lebo veď content je king, ale distribúcia je King Kong.

Stačí poslať jediný e-mail. Ozvite sa nám do Engerio. #reklama

Len si predstavte, že robíte v kreatívnom biznise a vymýšľate tie najlepšie, najkrajšie, najvtipnejšie reklamy na svete.

Zrazu sa otvorí nebo a dole zíde ideálny klient: má celosvetové ambície, dá vám voľné ruky a povie, že máte neobmedzený rozpočet, lebo tak veľmi mu na tom výsledku záleží.

Tak presne taká bola kampaň pre vyhľadávač Bing, ktorý Microsoft spustil ešte v roku 2009. Chceli ním konkurovať už vtedy obrovskému a rastúcemu Googlu.

Na túto úlohu si najali Droga5, v tom čase hádam najznámejšiu reklamnú agentúru na svete.

Ich kreatívci prišli s kampaňou, do ktorej zapojili jedného z najslávnejších raperov všetkých čias, známeho ako Jay-Z. V tom čase vydával svoju dlhoočakávanú autobiografiu Decoded a oni sa s ním dohodli, že si ju fanúšikovia môžu prečítať zadarmo.

Háčik bol v tom, že ju nezverejnili celú naraz, ale po stránkach roztrúsenú všade možne – napr. na dne bazéna, ako futro v bundách od Gucciho, ako obal na hamburgeri, na streche budovy, na doske basketbalového koša alebo jednou stranou olepili celé auto. Všetko na miestach, ktoré kontextuálne sedeli s textom a životom interpreta. A ľudia si to všetko mohli pospájať v online hre, mapách a vyhľadávači od Microsoftu.

Skrátim to a poviem, sa zapojili milióny ľudí, celý ten proces milovali.

O akcii napísala kopa bulvárnych, ale aj serióznych médií, hovorilo sa o nej v televíznych novinách i vo večerných talkshows. Číselne vyjadrené, získala viac ako 1 miliardu „impresií zadarmo v médiách“ (to je taká populárna marketérska metrika, že keď toho máte veľa, tak vyhrávate súťaže kreativity). A podľa prípadovej štúdie zavolal do agentúry ešte aj konkurenčný raper, Kanye West, nech aj jemu takú reklamu spravia.

Skrátka, tá kampaň povyhrávala toľko súťaží, že aj v tej najslávnejšej agentúre to bola jedna z najoceňovanejších prác.

No, a viete čo?

Od 2010, kedy bola kampaň uvedená a Bing dosiahol rekordný trhový podiel – okolo 4 % – jeho používanie zostalo rovnaké, resp. kleslo, na mizerné 2 %.

„Oživenie“ priniesla až umelá inteligencia (Microsoft sa stal 49 % vlastníkom OpenAI a ChatGPT si zaintegroval do Bingu), ktorá podiel zvýšila na súčasných 5 %. Pozrite si, ako vtipne tento zápas Dávida s Goliášom vyzerá na grafe.

A to ma privádza k dnešnej pointe: že marketing NIE JE reklama.

Reklama, resp. propagácia, je len jedným zo štyroch marketingových P. Okrem toho tam sú ešte aj produkt, cena (price) a distribúcia (place).

Môžete byť aj Nike, vyrábať tenisky špičkovej kvality, ak ich na konci reťazca otrávená predavačka šmarí do regálu, asi tušíte, že predáte menej.

Môžete byť aj Coca-Cola, keď vás nebudú čapovať v tej obľúbenej reštaurácii, zákazník sa nepostaví a nepôjde inam. Dá si Pepsi, Kofolu, Vineu, vodu… Sto iných alternatív.

U nás v dome sme nemali jedno alebo dve, ale hneď tri fitness centrá! (Nesrandujem.) A v blízkom okolí minimálne ďalších päť. Aj to je súčasťou marketingu, že si urobíte prieskum, a nebudete sa tlačiť s ďalšími 50 hráčmi v jednom plnom autobuse. 🙂

A môžete byť aj bohatý všemocný Microsoft, keď máte horší vyhľadávač, tak vám nepomôže ani tá najkrajšia reklama na svete.

Veľa rozhodnutí sa vám pri práci vyjasní, keď budete rátať, že zákazník má lojalitu 0. Pôjde vždy tam, kde mu niekto ponúkne niečo lepšie a výhodnejšie.

Takže pamätajte, marketing ≠ reklama.

Na druhej strane práca mnohých marketingových oddelení sa v dnešnej dobe obmedzila práve na tvorbu pekných reklám, tlač vizitiek, letáčikov k faktúram, organizáciu firemných večierkov…

Zamyslite sa, ako je to u vás? Koľko času a pozornosti venujete produktu, jeho distribúcii, môžete ovplyvňovať cenotvorbu?

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️