Keď žralok prestane plávať, zomrie. Tak isto firmy, ktoré prestanú inovovať 💔
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
„Skvelou“ ukážkou váhania a neinovovania je Kodak.
Tí neskôr narodení si ich pamätať asi veľmi nebudú, ale kedysi to bol svetový líder v segmente fotografovania. V predaji aparátov mali 85% a v predaji filmov do nich mali dokonca 90 % podiel na trhu.
Boli to časy, keď ste si ešte na telefón neodfotili 10 rovnakých fotiek a potom pol hodinu nevyberali, na ktorej najlepšie vyzeráte a dali na Instagram. 😁
Vtedy ste si odfotili počas celej dovolenky 20 – 30 fotiek a potom ste týždne v napätí čakali, či sa tie zábery podarili.
Ach, krásne bezstarostné časy!
V 1993 firma spustila kampaň „Kodak Moment“, vďaka ktorej dnes mimochodom fotky nazývame aj „momentky“. Všimnite si, ako krásne v emotívnom spote nekomunikujú produkt (ten nikoho nezaujíma), ale výsledok, ktorý zaujíma všetkých milujúcich rodičov.
No ale naspäť k tým inováciám.
Kodak je totiž zároveň skvelým príkladom toho, akú daň zaplatíte, keď zaspíte na vavrínoch. Keď prestanete inovovať, aby ste náhodou nenarušili svoj primárny biznis.
Ten istý Kodak totiž vyvinul už v roku 1975 digitálne fotoaparáty. Predchodcov tých zariadení, ktoré dnes nosíme všetci vo vrecku.
Ale viete čo?
Na trh ich neuviedol!
Báli sa, že zákazníci by si potom už nekupovali filmy do fotoaparátov.
Takmer 20 rokov (do roku 1994) trvalo, kým firma začala digitálne fotoaparáty vyrábať. Ale predával ich Apple pod značkou Quicktake.
Kodak stále pokračoval v zabehnutých koľajach, stále tvrdil, že analógová fotografia je lepšia a neplánoval ohroziť svoju dojnú kravu.
Až v roku 2012 požiadal úrady o ochranu pred veriteľmi.
Takýchto príkladov máme dnes mnoho. Dnešným Paypalom, Stripom alebo Klarnou mal byť Western Union či iné veľké banky. Amazonom mal byť Wallmart. Googlom malo byť Yahoo. iPhonom mala byť Nokia. Teslou mal byť Ford či General Motors. Uberom alebo Airbnb nejaká taxislužba či veľká sieť hotelov…
Tí všetci sú drsnou pripomienkou toho, že pokiaľ neskúšate a neinovujete, konkurencia vám to nedaruje.
Zákazníci chcú pohodlnejší a lepší život, nejaká lojalita ku značke ich absolútne netrápi. Toto nie je partnerský vzťah, keď chcete lojalitu, kúpte si psa. 😊
Skrátka, skutočným hrdinom tohto príbehu nie ste vy a ani vaše produkty. Skutočným hrdinom by mal byť vždy zákazník.
Zároveň je to celé parádna pripomienka, že keď ste malá začínajúca značka, máte minimum nákladov, nič, čo by ste mohli stratiť, nikoho, koho by ste mohli sklamať. O to viac si môžete dovoliť byť drzí – riskovať, skúšať, narúšať zabehnuté biznis modely veľkých hráčov.
Tak smelo do toho, držím vám palce!
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️