Môže vaša firma prežiť iba s kvalitným produktom, bez značky a reklamy?
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Už ste sa niekedy zamýšľali nad tým, prečo je niekto ochotný kúpiť drahý iPhone, keď podobne výkonný prístroj stojí u konkurencie zlomok jeho ceny?
Prečo si niekto kúpi Nike tenisky za stovku či dve, keď ich výroba stojí niekde v Číne 5 $?
Prečo si ľudia kupujú Coca Colu 2,5x častejšie ako Pepsi, aj keď v slepých testoch chutí Pepsi pravidelne dominuje?
A vôbec, oplatí sa investovať čas a peniaze do značky, či už vašej firemnej, alebo osobnej, do budovania si mena?
Ak náhodou stále váhate, potom dnešný newsletter musí byť priam znamením, osudom!
V USA sa totižto našli blázonkovia, ktorí sa rozhodli to otestovať. A nebol to len taký hocijaký pokus, bol to experiment hodný takmer štvrť miliardy dolárov. Toľko totiž získal od investorov „Brandless“, startup ktorý nemal žiadnu značku, žiadne logá, maskotov, špeciálne obaly a iné „odlišováky“.
Za obyčajné tri doláre predávali potraviny, kozmetiku, výživové doplnky, drogériu. Všetko to bolo bez éčok, bez GMO, bez testovania na zvieratách a s ohľadom na životné prostredie. Bio, eko, raw, gluten free, kosher, všetko mali, aj pohánku.
Na obaloch mali iba krátke pomenovania toho, čo je vo vnútri, a v akej kvalite.
Predávali cez e-shop priamo zákazníkom, aby sa vyhli sprostredkovateľom, ktorí si nahadzujú svoju maržu. Tak čo takto odseknúť všetky medzičlánky, darmožráčov jedných?
A vypnime aj všetku drahú reklamu, lebo veď dobré sa predáva aj samo, lebo aj Elon Musk povedal, že ju neznáša a že Tesla žiadnu nepotrebuje.
A vyhoďme tiež všetky prečačkané obaly, aj tak ich zákazníci po použití vyhodia.
A keď takto poznižovali náklady, kde sa len dalo, všetko ušetrené preniesli do super ceny za super kvalitu.
Aj sa im darilo – na začiatku získali obrovské pokrytie od médií. Vyhrali všelijaké ocenenia, napríklad aj za najlepší startup roka či inovatívnu firma roka.
No a ako dopadli?
Neprešli ani tri roky a zbankrotovali.
Fungovali totiž na minimálnych maržiach, proti zabehnutým gigantom, ako napr. Amazon, Wallmart, Kroger, ktorí s nimi boli schopní viesť dlhodobú cenovú vojnu. A ak je zákazník vtáčik prelietavý, nelojálny a kupuje podľa toho, kde sú najlacnejšie banány, máte problém, lebo netvoríte zisk a nemáte to celé z čoho financovať (aj preto som taký veľký odporca zliav).
Tí istí súperi zároveň sústavne inzerujú, sú top of mind, dlhodobo sa snažia reprezentovať danú kategóriu. Niečo ako Martinus = knihy, Gymbeam = fitness, Alza = čierne elektro, Pelikán = letenky, Wolt = donáška, Bolt = taxíky… Silné značky plnia mnoho funkcií, ale tá najdôležitejšia je, že ochraňujú vaše marže a zisky, zdôvodňujú vaše vyššie ceny, zákazníci vám ich tolerujú.
Značka je totiž to, čo premení tenisky vyrobené za pár dolárov v Číne na Nike, 15 centové hamburgery na McDonalds, kúsok plastu na Lego a sladenú vodu v plechovke na Red Bull. To všetko pokojne aj s desiatky násobkov vyššou cenou oproti nákladom.
A vám potom ostanú peniaze, aby ste mohli viac inzerovať -> byť viac v povedomí -> mať silnejšiu značku -> pýtať si viac peňazí -> viac inzerovať… Začarovaný pozitívny kruh. 😊
Budujte si silnú značku a aj váš život bude jednoduchší. Predáte za viac peňazí, viac zákazníkom, častejšie.
Mimochodom, uvažujem, že na tému budovania silných značiek (aj tých osobných) vytvorím v budúcnosti samostatný kurz. Napíšte mi, či také niečo má podľa vás zmysel a za odmenu vám ho ja potom pošlem. 😊
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️