Reklama na obchod, ktorý nikdy neexistoval

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Dokázali by sme nalákať tisíce zákazníkov na NEEXISTUJÚCI produkt?

Tak takú otázku si položili už pred viac ako 20 rokmi dvaja vysokoškolskí študenti (dnes vychýrení režiséri) Filip Remunda a Vít Klusák.

Ale keďže nápady majú nízku hodnotu, keďže ich skutočným multiplikátorom je exekúcia, rozhodli sa zrealizovať experiment, v ktorom presne to spravili. Vytvorili teda neexistujúci obchodný dom a natočili celovečerný film, v ktorom dokumentujú, aká je naozajstná sila reklamy.

Najprv si najali profesionálnu reklamnú agentúru, ktorá vytvorila logá, plagáty, spoty a celkovo komunikáciu na hypermarket Český sen.

Dali si vytvoriť privátne značky (iba kúpili existujúce a prelepili vlastnými etiketami), natlačili letáky a rozdávali ich ľuďom na staniciach.

Potom nakúpili inzerciu v televíziách, rádiu, tlači, vonkajšej reklame a spustili masívnu kampaň. Oznámili v nej úplne všetko, akurát nie miesto, kde sa bude obchod nachádzať. S tým napínali nedočkavých kupujúcich až do posledného možného momentu.

Bol to istotne veľký risk – keby sa tam nikto neukázal, bola by to absolútna blamáž.

Martin Prikryl, vtedajší kreatívny riaditeľ tej agentúry Mark/BBDO o tomto pokuse povedal, že: „Pokiaľ to bude fungovať, tak to bude reklama na nás. Vyplynie z toho, že robíme reklamu, ktorá funguje aj keď je výrobok úplne na hovno… Alebo vôbec neexistuje.“

No a ako Český sen dopadol?

3000 ľudí prišlo v deň otvorenia na parkovisko na pražských Letňanoch.

Tam manažéri (v skutočnosti tí preoblečení študenti, holt, šaty robia človeka) prestrihli pásku a ľudia sa lúkou rozbehli k východu… Len aby zistili, že je to celé podvod. Že to, čo sa z diaľky javilo ako vstup do obchodného centra, je len veľká farebná plachta.

A potom sa tí nakupujúci riadne naštvali!

Začali Klusáka aj s Remundom naháňať. Lietali päste, kopance, bejzbalovou pálkou rozbíjali ich auto.

Aspoň tak ukazoval trailer. Ale aj to bolo naaranžované, nech to pútavo vyzerá, nech dostanú do kina všetkých, čo chcú vidieť krv! Inak povedané fake reklama na film o fake produkte. 😊

No a z tohto všetkého nám všetkým vyplýva hneď niekoľko záverov:

Po prvé, že vy nemusíte čakať, kým skončíte v škole či v práci, aby ste mohli realizovať svoje sny alebo plány. Skvelé veci dokážete robiť aj popri tom všetkom.

Keď dvaja študenti dokázali už v 2003 získať grant 19 miliónov korún na dokumentárny film, čo vám bráni v realizácii vašich nápadov, keď vďaka internetu a technológiám máme miliónkrát viac možností?

Po druhé, práve takéto „prípadové štúdie“ sú skvelou ukážkou toho, ako dokážu reklamné agentúry urobiť reklamu samým sebe. Žiadne otravné vyskakovacie bannery, ale ten najkvalitnejší materiál. Taký, ktorý vaša cieľová skupina (marketéri, podnikatelia) s nadšením zhltnú. Taký, že ešte aj vysoké školy z marketingového odboru to majú v odporúčaných zdrojoch ako povinné čítanie.

Pútavý obsah bude určite aj vaším ultimátnym obchodníkom.

Po tretie, tento film všetkým ukázal, že reklama je naozaj mocný nástroj. Keď to pekne vyzerá, keď to vidíte v prestížnych mienkotvorných médiách, tak tomu uveríte, nech je cena akokoľvek podozrivo nízka.

Odporučte, prosím, Český sen každému (je k dispozícii celý zadarmo), kto si bude myslieť, že na neho žiadne promo nefunguje.

Vlastne každý, koho marketing zaujíma, by si ho mal pozrieť.

A spolu s ním aj moje najnovšie video o reštaurácii, ktorá aj existovala, aj tam varil skutočný michellinský kuchár. Až nakoniec sa ukázala pointa, ako veľmi dôležité by malo byť pre každého budovať si silnú značku. 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️