Temná história Fanty (a ako zachránila Coca-Colu)

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Chcete lepšie pochopiť ako funguje svet marketingu a zároveň sa pritom skvele zabaviť? Potom si nalaďte Buzzworld by Gabo & Peťo, ten najpočúvanejší marketingový podcast na Slovensku.

Oni dvaja to síce nevedia, ale sú mojimi vernými spoločníkmi pri všetkých behoch. A chceli by byť aj tými Vašimi! 🙂 #reklama

Na svete nájdete mnoho úspešných značiek, ktoré sa tak hrdo hlásia k svojim koreňom, že dodnes na nich stavajú svoju komunikáciu.

Heinz kečupy používajú dizajn svojej svetoznámej fľaše už od 19. storočia.

Šampanské Veuve Clicquot drží ochrannú známku na svoju typickú žltú farbu už od roku 1877 (viac o príbehu odhodlanej podnikateľky Clicquotovej si prečítate v našej knihe Neznáme príbehy úspešných značiek. Úžasný je!)

Coco Chanel používa svoje dve prekrížené písmená C, navrhnuté samotnou zakladateľkou značky, od založenia v 1909 až dodnes bez akýchkoľvek zmien.

Je to veľký poklad každého marketéra, keď také niečo zdedil a ešte väčší kumšt, keď dokáže to svoje nutkanie prekonať a nezmeniť to! 🙂

No a potom sú tu značky také, ktoré svoju históriu nechávajú čisto na encyklopédie. A ktovie, možno by boli najradšej, keby ju odtiaľ mohli úplne vymazať.

Tým hádam najlepším príkladom je Fanta (ak poznáte lepší, napíšte mi, prosím).

Tá oranžová Fanta, jeden z najobľúbenejších nápojov na svete, ktorý hlása radosť a zábavu, aby ste boli menej vážni a viac si užívali život.

Tak tá Fanta bola vynájdená vo fašistickom Nemecku po tom, čo zvyšok sveta na nich uvalil ekonomické a obchodné sankcie.

Coca-Cola mala v tom čase v krajine viac ako 43 fabrík, v ktorých plnili fľaše kolou.

Ale s embargom už nebolo možné doručovať sirup do Nemecka, a tak nebolo čo vyrábať. Coca-Cola GmbH de facto uviazla na plytčine.

Firmu však viedol, Max Keith, odhodlaný marketér, ktorý nechcel len tak všetko stopnúť.

Začal teda aj s kolegami hľadať, skúmať a vyvíjať produkt, ktorý by dokázali vyrobiť z toho, čo sa dalo v krajine zohnať, aby neboli závislí na importoch.

Až nakoniec nakombinovali odpadky – dužinu z vylisovaných jabĺk so srvátkou, ktorá vznikne ako odpad pri výrobe syra/zrazení mlieka. Výsledkom spojenia bol priesvitný béžový nápoj.

Keith dal následne svojmu kreatívnemu reklamnému tímu úlohu, aby pri vymýšľaní mena zapojili svoju fantáziu, teda po nemecky fantasie. No a názov bol na svete! 🙂

Nuž a keďže to aj chutilo, aj kvôli sankciám nemali Nemci príliš na výber, bol to obrovský hit, ktorý de facto zachránil lokálnu pobočku.

Nápoj sa stal priam symbolom národnej hrdosti a vynaliezavosti. Konzumovali ho všetci, od bežných obyvateľov po najvyšších funkcionárov nacistickej strany.

Naviac Fantu ľudia používali aj ako sladidlo do jedla či polievok, keďže cukor bol v časoch vojnových obmedzený a na prídel.

Isto si viete predstaviť to rozčarovanie amerických vlastníkov, keď po vojne videli nielen to, že firma stále fungovala, ale aj koľko peňazí zarobila.

Maxa Keitha nepovažovali za kolaboranta nacistického režimu, ale za podnikateľa-hrdinu, ktorý bol viac verný firme ako vlastnej krajine. Keith nielenže ostal v Coca-Cole, stal sa šéfom pre celú Európu.

Po skončení vojny produkciu Fanty ale aj tak stopli a vrátili sa k výrobe iba svojho one-and-only produktu.

Trvalo to však iba pár rokov, kedy konkurenčná Pepsi začala vystrkovať rožky a spúšťala nové sladené nápoje.

A tak, od roku 1955 začali v talianskom Neapole vyrábať nápoj (už s použitím pomarančov), aký pijeme dodnes, vo farbe, akú poznáme dnes.

Fanta je jedným z najlepších príkladov toho, čo znamená pracovať v obmedzených podmienkach, čo dokáže ľudská kreativita, keď jej hádžete polienka pod nohy.

Fanta je spolu s vynájdením toho najsmutnejšieho (a najšťastnejšieho) dňa v roku tiež príkladom toho, čo dokážu zúfalí marketéri, keď ich tlačíte k múru.

Aj keď v prípade toho najsmutnejšieho dňa zašli fakt až za hranicu zdravého rozumu, čo myslíte?

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️