Kedy značka NIE JE dôležitá?

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Ahojte, v dnešnom 8. pokračovaní podnikateľského e-mailového seriálu „Budujeme miliónovú firmu“ je čas na trochu kontroverzie. Sú momenty, kedy na značke vášho biznisu nezáleží.

Ak ste videli aspoň pár mojich článkov, príspevkov na sociálnych sieťach či YouTube, tak si isto myslíte, že som asi spadol na hlavu. Značka je predsa extrémne dôležitá vec vždy, to opakujem dookola ako papagáj.

Vydal som k tomu samostatné video s prípadovou štúdiou z USA s hodnotou 250 miliónov dolárov.

Ale mám aj jeden príklad za všetky zo Slovenska. Pamätáte si ešte cca 15 rokov starú kampaň Fernetu Stock „Aj muži majú svoje dni“? V tom čase to bol veľký hit.

Tak presne v tom čase si robili aj prieskum, ako značka ovplyvňuje zmysly. Zobrali fľaše fernetov od Stocku a St. Nicolaus (konkurenčnej značky) a do druhej menovanej naliali fernet od Stocku.

Teda v 2 rozličných fľašiach bol jeden a ten istý fernet.

Následne dali ľuďom v uliciach rozličných slovenských miest otestovať, ktorý im chutí viac. No a viete čo? Ľuďom ten istý fernet zo Stock fľaše chutil 5x viac ako zo St. Nicolaus fľaše. 😊

Tak vidíte, silné značky nielenže predávajú viac a za viac peňazí, oni ešte aj dokážu presvedčiť váš mozog, že je to krajšie, lepšie, chutnejšie. Ako hovorí moja dobrá kamoška, rakúska soľ viac solí.

No tak potom, prečo vám naznačujem v predmete tohto e-mailu, že značka nemusí byť dôležitá? Kedy nastane taký moment?

Vtedy, keď začínate s novým podnikaním a vstupujete na trh s jasným odlíšením od konkurencie.

Teda, že nejdete Tescu konkurovať v tom, kto ponúkne lacnejšie banány. Keď nie je váš biznis postavený na tom, že o 10 centov podleziete cenu všetkých kníh na Martinuse. Keď neplánujete byť miliónty beauty/travel/fitness influencer v poradí.

Keď máte unikátnu myšlienku, tak sa príliš netrápte tým, ako sa voláte. Zamerajte sa na to, aby ste čo najskôr boli na trhu, predávali a zistili, či je vaša myšlienka fakt unikátna a je po nej dopyt.

Samozrejme, určite pomôže, ak sa hneď budete volať nejako „značkovo“, keď nebudete najlacnejsinabytoknasvete.sk. Ale keď aj budete, tak pri jasnom produktovom odlíšení na tom veľmi nezáleží.

Nech sa páči:
Amazon sa pôvodne volal Cadabra (od slovíčka abrakadabra).
Instagram zase Brbn (ako bourbon, typ americkej whisky).
Pepsi sa volal „Bradov drink“, podľa vynálezcu nápoja.
Nike – Blue Ribbon Sports (modrá stužka šport).
Tinder – Matchbox (zápalková škatuľka).
Google bol BackRub (škrabať chrbát).
Bestbuy bol Sound of music (zvuk hudby).
TikTok zase Musica.ly.

Všetky tieto značky sa nestali uznávanými a populárnymi preto, že mali super názov alebo slogan. To všetko je pekný obal. Ale stále iba obal.

Stali sa populárnymi preto, že ich produkt je skvelý.

Ešte aj Ebay (často Addmention opisujem, že to bude ebay na natívnu reklamu) sa na začiatku volal „Auction web“.

Osobne si myslím, že aj Addmention, po anglicky „pridaj zmienku“, je pre náš projekt fakt hrozný názov. 😊

Už len kvôli tomu, že to môže byť aj admention (s jedným d – „reklamná zmienka“) a doména je obsadená. Keď dáte vyhľadávať presnú zhodu v Google, tak vám na spojenie „add mention“ nájde 440 000 výsledkov a pri jednom d ďalších 155 000.

Ale nateraz, na slovenskom a českom trhu, na otestovanie, či to funguje, či bude po tom dopyt, takýto názov úplne postačuje. Nebudeme investovať (desať)tisíce eur a hodiny energie do hľadania niečoho, čo nebude hrať rolu dovtedy, kým sa neujme základná myšlienka.

To je prvoradé, takto máme zoradené priority my.

A čo vy?

Pekný deň.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.