Ako si rýchlo a lacno overíte váš nápad na nový biznis?

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Poznáte príbeh Shoesite.com?

Úžasný je, veď sami posúďte.

V 1999 mal istý Nick problém kúpiť si tenisky v obchode, nemali tam jeho veľkosť. Vtedy mu skrsol nápad vytvoriť e-shop, kde by sa to dalo urobiť – objednať si ľubovoľné topánky v ľubovoľnej veľkosti.

Akurát si potreboval overiť, či to má vôbec biznisový potenciál, či by bol dopyt.

Riešenie?

Chodil do miestneho nákupného centra, fotil si do foťáku tenisky na policiach, a tie sa pokúšal predávať na svojej jednoduchej stránke shoesite.com (topánkovástránka.com).

Keď prišla objednávka, až potom fyzicky zašiel do toho centra, kúpil ich tam a poslal poštou.

Tým pádom nepotreboval veľké investície či obrovský sklad, kde by každý model potreboval mať v XY rozličných veľkostiach.

Jasné, marže mal minimálne, ale o to nešlo. Išlo mu čisto o overenie, či by ľudia kupovali cez internet aj také veci, ktoré si vždy skúšate v predajni, či Vám sedia veľkostne.

Až neskôr, keď sa hypotéza potvrdila, rozbehli to vo veľkom a zmenili názov na Zappos. Ten už, predpokladám, poznáte (a ak náhodou nie, vedzte, že to býval najväčší online obchod s obuvou na svete).

Sám veľký Amazon, so všetkými zdrojmi, širokou zákazníckou bázou a silnou vyjednávacou pozíciou sa ich snažil poraziť. Mali na to určený separátny projekt, Endless.com.

Ale nepodarilo sa im to, a tak si po rokoch povedali, že ich bude stáť menej, keď si celé Zappos kúpia a Endless zavrú. V biznisovom svete sa tomu tiež hovorí „If you can´t beat them, buy them.“

Transakcia prebehla v 2009 v hodnote 1,2 miliardy dolárov.

No a aké z toho vyplýva poučenie tento týždeň v našom e-mailingovom seriáli Budujeme miliónovú firmu?

To, že na začiatku značka nie je dôležitá, o tom sme si už písali. Shoesite.com, resp. Zappos sú toho „len“ ďalšou ukážkou.

Poučenie je také, že keď už máte nejaký nápad, snažte sa zamyslieť, ako čo najrýchlejšie a najlacnejšie zistíte, či má projekt zmysel. A nie je lepšia forma zistenia, ako keď si to zákazníci budú kupovať ešte skôr, ako to vytvoríte. 😊

Čas na také niečo nebol nikdy lepší. Dnes, keď už máte alternatívy typu Kickstarter, Indiegogo, Hithit či Startlab už ani nepotrebujete vytvárať si vlastný web. Len vytvoríte krátke promo video, popíšete Vaše vízie a môžete rovno začať predávať.

V prípade Addmention sa už teraz intenzívne stretávam s médiami a zákazníkmi. S nadšením im opisujem a predávam víziu, ktorá momentálne skôr vyzerá ako zelená lúka. Prezentujem, zbieram spätnú väzbu a snažím sa dohodnúť prvé objednávky od early adopterov, ktorí radi skúšajú novinky.

Som si istý, že to bude fungovať, pretože ako hovorieval aj Arnold Schwarzenegger (môj veľký vzor): „Keď nemáš plán B, plán A musí fungovať.“ 😊

Ak sami prevádzkujete vlastný web so zaujímavou návštevnosťou, ozvite sa.

Ak chcete, aby sa o vás písalo v médiách, aby ste si budovali aj silnú značku, aj získavali veľa vysokokvalitných návštevníkov na stránku, ozvite sa tiež.

Okrem skvelej príležitosti uvidíte naživo, ako predávam vec, ktorá ešte neexistuje.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.