Zelenina, ktorá spojencom pomohla vyhrať 2. svetovú vojnu

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Dnešnú dávku marketingovej inšpirácie začnem otázkou: 

Ktorú zeleninu by ste mi odporučili jesť, ak by som chcel mať zdravé oči a zrak? Ktorá je najlepšia?

Som si istý, že 99 % ľudí by mi poradilo mrkvu. Lebo obsahuje veľa betakaroténu (= vitamínu A). Lebo nám to hovorili mamy a staré mamy. A milión článkov v časopisoch a na internete. Ešte aj keď sú diváci na futbalových zápasoch nespokojní s verdiktom rozhodcu, tak na toho chudáka kričia: „Dajte mu mrkvu!“

No ale vedeli ste, že čo sa týka obsahu vitamínu A v zelenine, tak je ho cca 2,5x viac v úplne inej zelenine, v batátoch? 

Tak potom prečo nikto na toho rozhodcu nekričí, aby mu dali sladký zemiak?

A kedy vám naposledy niekto povedal: „Daj si batát, je dobrý na oči“? 

Lebo mne nikdy, nikto.

Vy ako rozhľadení a verní čitatelia tohto newslettra isto veľmi dobre tušíte, že aj v tejto už priam legendárnej reputácii mrkvy má prsty reklama!

Konkrétne sa musíme vrátiť ešte do čias Druhej svetovej vojny. Keď Nemci bombardovali mestá vo Veľkej Británii, tak to robili predovšetkým v noci. Bolo to bezpečnejšie, lebo ich nepriateľskí stíhači nemohli dobre vidieť.

Angličania zareagovali dvoma spôsobmi. Tým prvým bolo, že nariaďovali odstávky elektriny. Ľudia nemohli svietiť a tí Nemci nevideli, kam to majú zhadzovať.

Okrem toho mali Briti vo svojich radoch elitného stíhača, istého Johna Cunninghama. John sa špecializoval na nočné boje, vraj 19 z jeho 20 zostrelov bolo za tmy. Bol taký dobrý, že mu dali prezývku „mačacie oči“.

No a s týmto hrdinom pracovala britská propaganda. Zvlášť v ťažkých časoch ľudia potrebujú nejaký symbol, na ktorý sa môžu spoľahnúť. Ich ministerstvo rozšírilo fámu, že tento hrdina jedol veľa mrkvy. Práve tá mu pomáhala vidieť v tme a byť takým úspešným v tom, čo robil. A vlastne nielen on, ale všetci piloti ju jedli.

Ale bol to celé len výmysel. Človek nie je žiadna mačka a v skutočnosti tí piloti videli lepšie v tme vďaka novému radaru. Ten bol taký výkonný, že v centrále súperiace lietadlá zakresľovali na mapách ešte pred tým, ako sa vôbec dostali nad Lamanšský prieplav.

Keď už mali marketéri svoje posolstvo vymyslené, začali mu robiť masívne promo, lebo veď obsah je king, ale distribúcia je King Kong. „Jedzte mrkvu, budete zdraví a pomôže vám vidieť v tme,“ hlásalo mnoho plagátov.

Vlastne nepoznám zeleninu, ktorá by kedy mala väčšiu kampaň ako práve mrkva. Vyrovnať sa jej dokážu hádam iba pomaranče. To je tiež veľmi zaujímavý príbeh, až tak, že som o tom natočil samostatné video. Pozrite si ten skutočný dôvod, prečo na raňajky pijeme pomarančové džúsy.

Kampaň bola mimoriadne úspešná. Ľudia začali mrkvu používať ako náhradu cukru, ktorý bol na prídel, úplne všade. Do varenia, pečenia, nápojov, koláčov, pudingov, lekvárov. Toľko jej pestovali, že len do 1942 jej hlásili prebytok 100 tisíc ton ročne.

A Nemci boli takí zmätení, že ešte aj ich piloti ju vraj začali nadmerne konzumovať.

Nuž, vidíte, tak práve preto je najlepšia na oči mrkva, čo tam po nejakých zemiakoch!

Prepošlite, prosím, tento článok aspoň jednej osobe, ktorá bude tvrdiť, že žiadna reklama na ňu nefunguje.

Pekný deň.

 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️