Už aj Adidas pocítil silu influencerov. Škaredo

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Veľké haló minulý rok spôsobilo, keď Adidas oznámil, že za 2023 skončila firma so stratou 58 miliónov eur. Bolo to vôbec prvýkrát od roku 1992.

Ale určite vás viac prekvapí, keď zistíte, kto bol hlavnou príčinou tej ich hospodárskej straty.

Nebol to nik iný ako umelec, tvorca, influencer Kanye West!

Obe strany začali spolupracovať ešte v roku 2013, tesne po tom, čo Ye, ako sa spevák prezýva, ukončil spoluprácu s Nike. West totiž od nich chcel podobný biznis ako mal Michael Jordan, teda percento z celkového obratu, Nike to odmietol.

Už vtedy Nike varoval Adidas, aby si na speváka dávali pozor, že je s ním fakt ťažké spolupracovať.

V Adidas varovania ignorovali a partnerstvo uzavreli. A teda, že to bolo ako z ríše snov. Vytvorili spoločnú značku, Yeezy, ktorá vyrábala obuv, oblečenie, doplnky a predali toho za miliardy dolárov každý jeden rok (cca 4 % všetkých tržieb).

Naviac, na zisku trojprúžkovej firemnej kasičky sa Yeezy podieľali vraj až 40 %. Také vysoké marže dokážete mať, keď nepredávate obyčajnú komoditu (tenisky), ale silnú značku.

Vlastne preto už túto nedeľu spúšťame veľkú februárovú výzvu Nový rok. Nová silná značka. Tvoja vlastná. Aby ste ani vy nepredávali komoditu, aby ste mali aj vy vysoké marže! 🙂

Ale…

Ako sa to stalo už mnohokrát, napríklad na Slovensku v prípade Végh vs. Renault, Westovi začalo „prepínať“. Sám spevák priznal, že je duševne chorý, že v 2016 bol aj hospitalizovaný na psychiatrii.

Možno to bolo z dôvodov zdravotných, možno z marketingových, nech budí povedomie (lebo aj zlá reklama je reklama), West sa nazýval novodobým Ježišom, vyvoleným, anjelom, prirovnával sa k Picassovi alebo Michelangelovi. A ono to fungovalo, predávalo sa.

Kosa však narazila na kameň v 2022, keď mal West zase svoj výstrelok, keď zaútočil na židovskú komunitu, že kontroluje médiá a ovláda tento svet.

Bolo to také cez čiaru, také pobúrenie na verejnosti to spôsobilo, že sa Adidas rozhodol spoluprácu ukončiť a predaj všetkých Yeezy výrobkov zastavil.

Kým tie vygenerovali značke len za prvých 10 mesiacov roku 2022 obrat vo výške 1,2 miliardy (v 2021 celkovo 1,7 miliardy), od toho momentu to bola už prakticky nula. To už Adidas len dopredával, čo zostalo na sklade a aj časť týchto tržieb venoval na charitu.

A tak, kým ten istý Adidas, mega obrovská značka s mega dlhou históriou, vykázala v roku 2022 zisk 672 miliónov, tak v 2023 to bola strata 58 miliónov, prvá za posledných 30 rokov.

Vidíte, také veľké rozdiely dokáže spôsobiť, keď sa vo svojom fungovaní príliš spoliehate na ľudí, ktorých vlastne vôbec nemáte pod kontrolou.

Ak chcete vidieť domáci príklad, pozitívny, aké veľké predaje dokáže priniesť spolupráca s influencermi, tak si určite pozrite našu najnovšiu prípadovú štúdiu s GymBeam. Tí vďaka influencerom zarobia 10+ miliónov ročne.

Zároveň je však celý prípad s Adidasom ukážkový príklad spoločenskej zodpovednosti (aspoň tomu chcem veriť).

Pamätajte, skutočné hodnoty sú to LEN vtedy, keď ste za ne ochotní zaplatiť adekvátnu cenu. Od úst si odtrhnúť, zarobiť menej, vysvetľovať investorom.

Úplne všetkým marketérom odporúčame investovať peniaze LEN do tých programov, o ktorých sú skutočne presvedčení, ktoré by robili aj keby sa o tom nikto nedozvedel.

A nie preto, lebo je to trendy byť bio eko green pohánka friendly.

Aj dnešný skutočný príbeh bol ukážkou toho, ako fakt veľmi dôležitá je uveriteľnosť komunikácie.

Uveriteľnosť vašich reklám určite zvýšite, ak ju budú odporúčať tie najprestížnejšie slovenské médiá. Pekne natívne, medzi iným redakčným obsahom.

Vďaka odporúčacím oknám Engerio to všetko môžete spraviť rýchlo a efektívne z jedného miesta. #reklama

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️