Reklama, ktorú si ľudia kúpili 150.000.000-krát

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Takú kvalitnú reklamu, ako vám dnes opíšem, vám nenapíšem, mrzí ma to. Mám len jedného klienta, samého seba… a ten je večne nespokojný! 

Ale keď už ten svoj špičkový obsah budete mať, tak vám zabezpečíme, že ju uvidí 74 % používateľov internetu. Jednoducho, rýchlo a efektívne. A to je tiež dôležité, lebo veď content je king, ale distribúcia je King Kong. Ozvite sa nám do Engeria. #reklama

Vedeli ste, že ešte aj Guinessova kniha rekordov bola pôvodne na objednávku napísaná reklama? 

A že ju nevytvorilo nejaké vydavateľstvo, ale výrobca piva? 

Veru, dnes zboríme ďalší mýtus o tom, že reklama na ľudí nefunguje, že je otravná, že ju chcú všetci preskakovať a blokovať. Tak čo sparťania, ste pripravení?

Ako to už býva, vznik jednej z najznámejších kníh na svete sa začal na tom najnečakanejšom mieste − hádkou na poľovačke. Začiatkom 50. rokov sa vtedajší riaditeľ pivovaru Guiness, Hugh Beaver, nevedel s kamošmi zhodnúť na tom, ktorý vták v Európe lieta najrýchlejšie. 

Odpoveď hľadal v rozličných zdrojoch a knihách, no nič nenašiel. 

No a presne vtedy sa Beaver zamyslel nad tým, koľko takýchto hádok bežní štamgasti v krčmách pri pití piva majú. Ak by existoval nejaký hodnoverný zdroj s odpoveďami, mohol by to byť výborný marketingový nástroj. 

A zrazu bol nápad na knihu rekordov na svete. 

Oslovil teda dvojičky Norrisa a Rossa McWhirterovcov, spisovateľov, ktorí sa okrem iného venovali overovaniu faktov a skutočností, nech mu takúto knihu napíšu. 

Bratia pracovali intenzívne, 13 hodín denne vrátane víkendov a sviatkov. Po náročnej trojmesačnej práci bolo prvých 1000 výtlačkov na svete. Firma knihu rozdávala do svojich barov a krčiem v Írsku a Anglicku, nech sa zákazníci majú o čom baviť. Vtedy ešte nikto nemohol tušiť, že stál pri zrode jednej z najpredávanejších kníh všetkých čias.

Platená verzia vyšla v auguste 1955. Mala 198 strán a vodovzdornú obálku ako ochranu pred rozliatym pivom. Ešte do Vianoc sa stala jednou z najpredávanejších kníh v Anglicku a v priebehu roka a po štyroch dotlačiach sa predalo viac ako 180 000 kópií.

Keďže dopyt bol veľký, do redakcie sa rozhodli prijať viac zamestnancov, rozširovať obsah a každý rok vydávať nové edície, lebo to bol ideálny darček pod stromček. 

Čitatelia zároveň mali extra motiváciu vymýšľať stále nové rekordy. Toto je napríklad najpotetovanejší muž na svete. Celých 100 % tela má pokrytých vrátane jazyka, vnútornej strany očných viečok… a áno, aj rozkroku.

Už v roku 1964 predala firma prvý milión výtlačkov. O desať rokov neskôr sa zase stala rekordnou ako najpredávanejšia kniha, na ktorú sa vzťahujú autorské práva s celkovým predajom takmer 24 miliónov kópií. 

Dodnes vyšla kniha v 100 krajinách sveta, v 23 jazykoch, obsahuje viac ako 53 000 rekordov. Dodnes sa jej predalo viac ako 150 miliónov kópií. Vznikajú aj televízne šou a po celom svete sú otvorené rozličné múzeá a kancelárie, kde môžete skúsiť rekordy prekonať. 

Guinnessova kniha rekordov je jednou z najlepších ukážok, že keď vytvoríte kvalitný a hodnotný materiál, ľuďom vôbec nevadí, že je to reklama. Práve naopak, ešte vám za ňu budú ochotní aj zaplatiť. 

Všimnite si ale ešte aj jednu inú vec. Hugh Beaver nešiel za svojimi ľuďmi na marketingovom oddelení, nech mu tú knihu napíšu. Nerobil z nich švajčiarsky nožík a nemal prehnané požiadavky. Rovnako ako nikto normálny nečaká od všeobecného lekára, že bude zároveň výborným kardiochirurgom. 

Aj vy svoje šance na úspech výrazne zvýšite, ak si na tvorbu hodnotného obsahu nájdete odborníkov − novinárov, redaktorov, tvorcov. A keď sa prihlásite do našej tvorcovskej komunity UKUNU! 

Je úžasné, koľko inšpirácie si dokážete zobrať z nevinného nápadu, aby si chlapi mali o čom pokecať pri pivku, však? 🙂 

Tak nech to podobne páli aj vám.

Páčil sa vám tento príbeh a chceli by ste 50 ďalších, podobne úspešných, so šťastným koncom? Tak si prečítajte Neznáme príbehy úspešných značiek

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️