Otestovali sme produkt na zákazníkoch… A nenechali na nás nitku suchú 😊

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Vitajte v 5. pokračovaní podnikateľského seriálu „Budujeme miliónovú firmu“, ďakujem za vašu dôveru.

Máme za sebou super zaujímavý týždeň!

Po mesiacoch príprav za zavretými oknami a dverami sme sa konečne rozhodli otestovať Addmention s vybranými „pokusnými králikmi“. Teda, v našom prípade s kolegami, kamošmi a ľuďmi, ktorí aj reprezentujú našu cieľovú skupinu, aj sa neboja nenechať na mne jedinú nitku suchú!

A teda, že nenechali. 😊

Ale poďme po poriadku.

V prvom rade by som rád odporučil testovať čo najskôr sa len dá. Ak máte aspoň základný funkčný prototyp, ukážte ho niekomu, kto je možným budúcim používateľom. Stačí vám 7 – 10 kvalitatívnych prieskumov, aby ste objavili najväčšie zádrhy. Potom sa vám všetky tie pripomienky budú opakovať, čiže si môžete dať od testovania pauzu, ísť opravovať a zlepšovať.

Dôležitou vecou je byť pri takýchto testovaniach ticho. Oni majú nahlas hovoriť, čo im chodí po rozume a vy máte mať pripravený poznámkový blok na zapisovanie. Rozumejú títo ľudia celej pointe? Klikajú tam, kam majú klikať? Snažia sa produkt použiť tak, ako bolo cieľom autora?

Dokonca aj vtedy, keď sa používateľ fakt zasekne a nebude vedieť, čo ďalej, buďte ticho. Nechajte ho vytrápiť sa až do momentu, kedy by to už zavrel. Vy nebudete vedľa tých zákazníkov sedieť, keď budú používať váš produkt. Nebudete im môcť poradiť, keď sa niekde zaseknú.

Na poriadne testovanie nepotrebujete žiaden veľký rozpočet, špeciálne štúdio, prístroje, expertov, alebo super extra odmeny pre účastníkov (aj keď vždy niečo poteší).

Napríklad, keď sme kedysi vyvíjali tabletovú hru Age of Defenders, chodili sme na električkovú zastávku neďaleko kancelárie a tam prosili chalanov, ktorí vyzerali ako gameri, či by si nechceli spríjemniť čakanie. Bolo to trochu o vystúpení z komfortnej zóny, taký mini-podomový predaj hrncov, ale stále to stojí za všetky hodiny a peniaze, ktoré si ušetríte tým, že budete robiť iba na dôležitých veciach.

Lebo to je ďalší dôležitý výsledok testovania. Máme mini-tím, rozumieme si, a napriek tomu sú veci, na ktorých sa nevieme zhodnúť, kedy a či vôbec na nich pracovať. Ale zhodneme sa vždy, že sa budeme riadiť podľa toho, ako to dopadne v testoch. 😊

No a teda, ako prebiehalo naše testovanie?

Jednoducho a lacno. Dohodli sme si s ľuďmi reprezentujúcimi vhodnú cieľovú skupinu hovor cez Google Hangouts. Oni zdieľali obrazovku a mali opisovať to, čo vidia, nad čím premýšľajú. Ja som spustil nahrávanie obrazovky (aby sa to dalo neskôr v prípade potreby znovu pozrieť), otvoril si poznámkový blok a išlo sa na to.

Účastníkom som dával jednoduché úlohy, ako:
1. zaregistruj sa,
2. dobi si kredit na účte,
3. kúp si zmienku v systéme Addmention (pre inzerentov),
4. pokús sa pridať ponuku do Addmention (pre médiá).

Stačili štyri takéto body a sedem ľudí, aby sme si spísali viac ako tri A4-ky pripomienok.

Boli tam drobnosti, ktoré sme sa rozhodli ignorovať, alebo ich vieme fixnúť jednoduchou úpravou textov, alebo vytvoríme videonávody.

Avšak našli sa aj dôležité „showstoppery“ – také, čo sa stali všetkým, a musíme ich opraviť, lebo by to mohlo ľudí odplašiť a nám zlomiť krk. Zaujímavé, ako hlboko sme v tej našej bubline ponorení, že sme si na to už zvykli a nevideli.

Takže moje odporúčanie – testujte čo najskôr to len ide. Ušetríte veľa času a peňazí na nákladoch. Získate veľa spokojných zákazníkov a tržieb vo forme nepremárnených príležitostí! Budete mať na trhu funkčnejší produkt a bude tam skôr.

To fakt stojí za všetku tú námahu.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.