Ako najdlhšie by ste dokázali sedieť na záchode?

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Už ste niekedy uvažovali, čím všetkým si musia prechádzať začínajúci podnikatelia? A čo všetko sú ochotní podstúpiť?

Meno Simon Griffith vám isto nič nehovorí, veď koho to zaujíma, nejaký produktový dizajnér z Austrálie.

Pred 10 rokmi ale zistil niečo, čo mňa zarazí ešte aj dnes: viac ako 2 miliardy ľudí na svete nemá prístup k splachovaciemu záchodu. 2 miliardy ľudí, každý štvrtý človek na zemeguli!

Nech sa páči, to si rovno môžete zapísať do svojho denníčka vďačnosti, akí bohatí v skutočnosti ste, ako dobre sa máte, že si takéto veci dávno ani neuvedomujete.

Ale poďme naspäť k Simonovi, ktorý nikoho nezaujíma.

Kde videli iní utrpenie z toho, koľko ľudí ani len nemôže (na naše pomery) dôstojne potrebu vykonať, on v tom zacítil biznisový potenciál. Doslova. A tak založil firmu, ktorá vyrába bambusové bio-eko-raw toaleťáky zo 100 % recyklovateľných materiálov (ekológia bola veľmi in v marketingu už aj pred 10 rokmi).

Svoj biznis pomenoval „Who gives a crap“, ktorý môžeme preložiť ako „koho to zaujíma“, ale aj ako „kto vykonáva potrebu💩“. Na dvojzmysloch stavali všetku svoju komunikáciu od samotného začiatku.

Mali teda produkt, ktorý pravidelne všetci potrebujeme (minimálne tých zvyšných 6 miliárd ľudí). Jasne sa odlišovali – záchodovým humorom aj ekologickosťou. No a aby to malo aj dobročinný rozmer, 50 % svojich ziskov sľúbili venovať na budovanie záchodov a celkovo lepších hygienických podmienok v rozvojových krajinách.

Ale veru napriek tomu začiatky neboli ružové, práve naopak.

Brutálna konkurencia od nadnárodných hráčov na komoditnom trhu. Nikto ich nepoznal a potrebovali vyzbierať 50 000 dolárov, aby vôbec mohli vyrobiť prvú várku tovaru.

Viete, čo urobili?

Zakladateľ firmy spustil crowdfundingovú kampaň, v ktorej si sadol za záchod a povedal, že z neho nezíde, kým tých 50 000 nevyzbierajú. A tak aj urobil. Spustil livestream a sedel. 😊

Tým okamžite zaujali a získali veľké promo v médiách, na sociálnych sieťach a celkovo sympatie ľudí po svete. Cieľovú čiastku vyzbierali a Simon, ktorý nikoho nezaujímal, mohol zliezť zo záchoda po 50 hodinách, 16 minútach a 34 sekundách.

No a dnes?

Dnes si môžete objednať ich papier domov, formou predplatného. Teda vždy, keď Vám dochádza, Vám príde rovno nový. Vraj predajú 28 roliek každú sekundu. Majú viac ako 10 000 hodnotení. Minulý rok získali veľkú 41 miliónovú investíciu na ďalšiu expanziu (áno, 41 miliónov pre chalanov, čo predávajú toaleťák). No a za tých 10 rokov venovali 10 miliónov do rozvojových krajín (teda druhých 10 miliónov im zostalo ako zisk).

A z toho mi vyplývajú dve poučenia na dnes:

Po prvé, aby ste videli, na čom všetkom dokážete postaviť veľký profitabilný biznis, čo všetko dokáže kreativita. Inovovať môžete aj taký produkt, ktorý sa inovovať nedá. Nudnú nesexy komoditu s brutálne silnou konkurenciou.

Po druhé, aby ste sa nebrali tak vážne. Mnohí podnikatelia sami seba dostávajú pod obrovský tlak len zo strachu z neúspechu. „Čo na to povie moje okolie? Ako je možné, že sa všetkým na Instagrame a LinkedIne tak darí, len mne nie? Určite im budem všetkým len na smiech…“ Poznáte to.

Úplne zbytočne, z toho akurát plynie stres a chyby.

Naviac, a na to nezabúdajte, aj tak to nikoho nezaujíma! Keby ste prestali existovať, zákazníkom by trvalo presne 0,0 sekundy, kým by vás nahradili. Mohli by ste byť pokojne aj Facebook.

Aj my chceme urobiť s Addmention dieru do sveta, vytvoriť z toho Ebay pre natívnu reklamu. Makáme na tom, aby sa to podarilo, ale sme na začiatku a trápime sa so 100 formami detských chorôb.

Ale keď by to aj náhodou nevyšlo, aspoň budem mať perfektný pocit, že som tým žil a skúšal a snažil sa. A pozriem sa do svojho denníčka vďačnosti a poviem si, že ja mám aspoň ten blbý splachovací záchod.

Hneď sa cíti človek uvoľnenejšie. 😊

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.