Vykašlite sa na jednorožce. Buďte ako šváby

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.

Viete, čo za čudo je toto na obrázku?

Rivian, nová značka elektromobilov s ambíciami konkurovať samotnej Tesle.

Teda, nová, ako sa to vezme… Funguje 12 rokov a za tú dobu vygenerovala stratu 11 miliárd dolárov.

Ale!

Má v nej zainvestované Amazon či General Motors a má už viac ako 100 000 predobjednávok. Z nich síce nebola schopná doručiť ani 10 %, ale veď už len nebuďme takí detailisti.

Keď firma vstúpila minulý rok na trh, do týždňa bola treťou najhodnotnejšou automobilkou na svete! Čítate dobre. Startup, ktorý generuje stratu, mal hodnotu vyššiu ako Volkswagen, Ford, Mercedes, Ferrari, BMW…

Ako je to vôbec možné?

Lebo v tom ľudia vidia obrovský potenciál zbohatnúť. Nikto nechce zmeškať vlak, aby im ušiel ďalší bitcoin, Amazon, Tesla. A keď o tom píše toľko médií, keď v tom majú zainvestované známe mená, keď tomu tak závratne rastie cena, tak to isto musí byť veľká vec!

Ale rozhodne nie sú sami. Uber, WeWork, Snapchat, Lyft, Airbnb… To sú len niektoré z najznámejších startupov, ktoré síce fungujú 10+ rokov, avšak ani taká dlhá doba im nestačila, aby boli profitabilné.

A ani to nie sú výnimky. V Indii, momentálne najväčšej startup krajine na svete, je menej ako 20 % všetkých jednorožcov profitabilných.

No a nakoniec, toto isté máme aj u nás. Exponea, Mall.sk, Eyerim či najnovšie Dedoles. Firmy, o ktorých Forbes písal na titulných stranách palcovými titulkami, ktoré vyhrávali tie najznámejšie ocenenia, všetky fungujú len vďaka tomu, že dostatočný počet ľudí s peniazmi uverilo marketingovým príbehom.

Aspoň vidíte, čo všetko dokáže parádna reklama a PR. Takže, ak pôsobíte v tomto segmente, makajte na sebe, vzdelávajte sa, isto budú vaše služby vyvažované zlatom. To je môj dnešný tip #1.

A ak máte vlastné podnikanie, alebo o ňom uvažujete, mám pre vás tip #2: vykašlite sa na jednorožce, buďte ako šváby. Sú to živočíchy, ktoré sa tisíce rokov snaží niekto vyhubiť a oni sa tomu prispôsobili natoľko, že dokážu prežiť aj výbuch jadrovej bomby.

 

 

od koho sa učit o prežiti

Biznisovo vyjadrené, keď vám odíde dôležitý klient, vypukne vojna, príde inflácia, pandémia, hocičo, vás to nepoloží, Vy prežijete. Šváby sa totižto nesústredia na výnosy, na koľkých trhoch pôsobia, koľko ocenení získali, nemusia dokonca ani rásť 1000 % medziročne.

Jediná vec, na ktorú sa sústredia, je ziskovosť.

Krásne to opísal Michal Truban z Websupportu. Keď začínali, nemali žiadne automaty. Po vyplnení objednávky dostali e-mail, ktorý ručne prekopírovali do systémov, vytvorili konto, vygenerovali faktúru a poslali e-mailom naspäť. To bola stratégia. Nie zarobiť milióny, ale prežiť čo najdlhšie, ako tie šváby. Dnes je Websupport najväčší webhosting na Slovensku.

A to by som odporučil aj vám. Buď osekajte náklady, alebo majte zabezpečený extra príjem, až kým vás biznis dokáže uživiť.

Skrátka, keď chcete byť vytrvalí, zdraví, nezblázniť sa zo stresov a tlakov, nesmú vám dôjsť peniaze.

Buďte ako šváby.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter o tom o tom, ako budujeme miliónovú firmu Addmention.
Vhodné pre startuperov, marketérov a všetkých, ktorých baví podnikanie.