Neuveríte, ale Pepsi mala kedysi 6. najväčšiu armádu na svete

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Bolo to dávno, ešte počas Studenej vojny, keď sa stretli americký viceprezident Nixon s ruským lídrom Chruščovom na obchodnej konferencii v Moskve.

Nixon, vtedy ešte „len“ viceprezident USA, sa svojho náprotivka snažil presvedčiť o výhodách kapitalizmu, aby dostal čo najviac produktov na zaujímavý sovietsky trh.

Ukázal mu nové modely farebnej televízie, ktoré boli štartérom výmeny názorov o tom, ktorý národ je lepší a vyspelejší. Ak viete po anglicky, pozrite si, ako vyzerá hasenie benzínom v praxi. 😊

Na zmiernenie napätia ponúkol Američan Rusa kelímkom Pepsi Coly, nech teda ochutná ovocie kapitalizmu.

A zafungovalo to.

Chruščov vraj vypil 6 pohárikov, a tak mu chutilo, že nabádal aj svojich súdruhov, nech vyskúšajú.

Pepsi získala také PR, o ktorom sa im dovtedy ani nesnívalo. Táto fotka sa dostala na titulky novín po celom svete.

Napriek tomu trvalo ďalších 12 rokov, kým sa Pepsi za železnú oponu dostala. Bol tam totiž zásadný háčik – ako Sovieti zaplatia za Pepsi?

Rubeľ mal totiž mimo Sovietskeho zväzu nulovú hodnotu (pripomína vám to niečo?).

Nuž, a tak sa dohodli na starom dobrom barteri, tovare za tovar. Za každú fľašku by Američanom zaplatili vo forme slávnej Stolichnaya vodky, ktorú oni potom mohli ďalej predávať.

Všetko fungovalo takmer dekádu, až kým Sovietsky zväz v 1980 nezačal „špeciálnu vojenskú operáciu“ na denacifikáciu Afganistanu. To sa verejnosti v USA nepáčilo a podobne ako tento rok, začali vo veľkom bojkotovať ruské produkty, vrátane tej vodky.

Ale keďže Sovieti chceli stále piť Pepsi, a naviac tam stále nebola dostupná Coca-Cola, museli nájsť niečo iné, čo by vymieňali.

Viete, čo to bolo?

17 ponoriek, tri bojové lode a nejaké tankery.

To všetko v takej hodnote, že Pepsi mala razom šiestu najväčšiu armádu na svete.
Nakoniec to všetko predali do šrotu, na železo. Vtedajší CEO firmy si dokonca robil žartíky, že jeho firma odzbrojuje Rusov rýchlejšie než americká vláda.

S koncom Sovietskeho zväzu skončili aj zlaté časy Pepsi. Do bývalých ruských krajín prišla Coca-Cola a postupne sa pretlačila na pozíciu jednotky. Vidíte, dokonca ani 15-ročný náskok, znalosť značky, vybudovaná distribúcia a obrovská báza nakupujúcich neznamenajú, že zákazníci ostanú lojálni.

Keď ste malí alebo začínate, je to dôkaz, že nikdy nie je neskoro začať.

A keď ste veľkí, tak je to zase dôležitá pripomienka, že stále musíte inovovať, skúšať nové veci. Veď nikto nechce skončiť ako Kodak.

Pekný deň.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️