Ako zvýšite dopyt tým, že ZVÝŠITE cenu?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Viete, aký príbeh sa Vám bude najlepšie čítať? Ten Váš vlastný predsa!  

Vy si ho napíšte, my v Engerio Vám ho rozšírime miliónom Slovákov. #reklama

— 

Ešte ako 25-ročného, dávno pred tým, ako sa stal Július Cézar panovníkom Rímskej ríše, ho zajali piráti.

Žiadali za neho obrovské výkupné, 20 talentov striebra, asi 660 kg, teda v dnešnej hodnote približne 480 000 eur.

On ale spravil niečo, čo im vôbec nešlo do hlavy – vysmial sa im. 

Vraj nevedia, koho zajali a nedovolí im, aby ho vymenili tak lacno. Sám im potom navrhol, že je hodný minimálne 50 talentov, teda 1,2 milióna eur.

Len si predstavte tých zmätených pirátov. Nestáva sa Vám každý deň, že obeť žiada vyššie výkupné. Musel to byť úplný blázon. 🙂

Nechali však Cézarových mužov vrátiť sa naspäť a vyzbierať peniaze.

A zatiaľ čo na nich čakali, on ukazoval, že jeho sebavedomie je ešte omnoho vyššie. Pirátom rozkazoval akoby bol ich kapitán. Nútil ich počúvať svoje prejavy a básne a nazýval ich negramotnými, keď mu nerozumeli. Keď chcel spať, kázal im všetkým byť ticho. A sľuboval im, že keď sa raz stane panovníkom, tak ich chytí a popraví… No skrátka blázon. 

V Ríme, v jeho neprítomnosti, sa tak zrazu stal známym a váženým. Veď predsa nikdy predtým nepýtal nikto tak veľa za zajatca, nuž, musí to byť veľmi dôležitá osoba.

Po 38 dňoch sa horibilné výkupné vyzbieralo a Cézar razom vyskočil v rebríčkoch popularity.

Zároveň to bol moment, kedy vynašiel niečo, čo ekonómovia o takmer 2000 rokov neskôr pomenovali ako Veblenov efekt.

Výnimka z pravidla, že pri vyššej cene klesá dopyt. Práve naopak, on rastie.

Dôvody takéhoto javu sú tri:

Tým prvým je, že ľudia majú potrebu ukázať svoj spoločenský status, že sme na tom lepšie ako susedia, kolegovia, príbuzní, spolužiaci na školskej stretávke po 10 – 20 – 30 rokoch.

Veď predsa ten, kto nosí drahé značkové veci, má Louis Vuitton kabelku, Ferrari v garáži či iPhone za 1500 eur, tomu sa musí v živote dariť!

Druhým dôvodom je to, že nedostupnejšie a limitované veci si vážime viac, chceme viac. Lamborghini pred pár týždňami oznámilo, že vypredalo všetky vozidlá do roku 2026 a na Ferrari sa bežne čaká 18 mesiacov.

Čo myslíte, čo to spraví s dopytom, s vzácnosťou tých áut medzi váhajúcimi záujemcami?

No a tým posledným dôvodom je, že ľudia veria, že čo je drahšie, to je lepšie.

V jednom pokuse dávali okoloidúcim ochutnať dve navlas rovnaké torty, akurát jedna stála 15 dolárov a tá druhá 55.

Hádajte, ktorá ľuďom chutila viac? Ktorá bola vláčnejšia, v ktorej bola použitá špeciálna organická múka, robil ju vychýrenejší cukrár? 🙂

Keď si teda najbližšie budete zase lámať hlavu nad tým, prečo si zákazníci nekupujú Vaše služby, keď budete uvažovať, že zlacníte a podpílite pod sebou konár useknete zo svojej marže, tak presne vtedy zastavte. Zľavy sú totiž cesta do pekiel pekelných.

Radšej sa nadýchnite a zvážte niečo šialené: „Nemali by sme si vypýtať namiesto 20 talentov 50?“ 🙂 

PS: Cézar pirátom splnil, čo im sľúbil. Keď ho prepustili, on sa vrátil, aj s flotilou, zajal ich a popravil. Tí najlepší marketéri si za svojím slovom stoja!

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️