Ten najobľúbenejší produkt Steva Jobsa, ktorý kedy vytvoril

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Aj vy máte radi situácie, kedy klient začne k vašej práci (reklame/grafike/článkom…) posielať „drobné pripomienky“?

Viete, také tie na pár A4-iek.

Potom vám odporúčam prečítať si priam legendárnu dohodu o spolupráci. Tú medzi sebou uzavreli v 60. rokoch minulého storočia Avis (prenajímajú autá) a DDB Worldwide, jedna z najväčších reklamných agentúr na svete.

V nej sa dohodli, že Avis nerozumie reklame, a preto si najíma DDB. Pretože DDB sú experti, nebude im Avis do toho frflať a zoberú, čo agentúra pošle. Avis mal jedine možnosť reklamu zamietnuť, a teda nie „zlepšovať“ práve tými drobnými pripomienkami.

DDB sa naopak zaviazalo, že dodajú kreatívy, ktoré sami odporučia a nie také, aby sa len zapáčili klientovi. Za tú dôveru sľúbili, že budú 5x efektívnejší ako konkurencia.

Práve na základe tejto dohody vznikla reklamná kampaň „We try harder“, ktorá trvala takmer 50 (!!!) rokov. Avisu priniesla nárast v desiatkach %, na úkor hlavného konkurenta Hertz. Pre všetkých marketérov to zase bola skvelá ukážka, ako má vyzerať a čo dokáže dlhodobosť, vytrvalosť a konzistencia v komunikácii.

O tom vám detaily môžem napísať nabudúce, dajte mi vedieť, ak by Vás to zaujímalo.

Moje odporúčania z tohto príkladu sú hneď dve, podľa toho, na ktorej strane vzťahu „klient-dodávateľ“ stojíte.

Ak ste vy tí, ktorí dodávajú produkty a poskytujú svoje služby, ak vám vadí, že klienti stále vymýšľajú, tak buďte pokojní – deje sa to úplne všetkým vašim konkurentom. 🙂

Zaručený spôsob, ako sa z tohto kolotoča dostanete je, keď si vybudujete silné meno, pozíciu experta, keď vám bude chodiť oveľa viac dopytov ako vy budete schopní zvládať spracovať. Kvalitný obsah (recenzie, referencie, prípadové štúdie, hodnotenia, odporúčania iných klientov, s ktorými ste už pracovali) a jeho distribúcia sú tými nástrojmi, ako toto dosiahnete.

Presne to bude moment, kedy nebudete nútení zúčastňovať sa tendrov, kedy budete zákazky aj odmietať, keď si budete nechávať len tých najzaujímavejších klientov. Tí si zároveň budú vážiť vašu expertízu a budú súhlasiť aj s takými Avis – DDB dohodami. 

Ak ste vy tí na strane klientskej, tak by som vám odporučil dostatočne veľa času stráviť výberom. Nech nie je tým najdôležitejším kritériom iba cena, často to totiž bude na úkor kvality, ktorú dostanete. Nech ním nie je len kvalita, aby ste náhodou nerobili s talentovaným, ale egoistickým blbom. 

Hľadajte, či funguje chémia, ako sa s druhou stranou komunikuje, ako promptne odpovedajú, či sa viete dohodnúť na jasne stanovených a merateľných výsledkoch.

A keď sa rozhodnete, tak im dajte priestor a dôveru. Teda, že grafik nie je iba vašimi rukami, ktoré zvládnu ovládať Photoshop. Slovami legendárneho Steva Jobsa: „Nedáva žiaden zmysel, aby sme najali chytrých ľudí a potom im hovorili, čo majú robiť. Najímame chytrých ľudí, aby nám oni povedali, čo máme robiť.“

Táto schopnosť vyberať a následne pracovať s tým najlepším tímom bola podľa autora jeho biografie ten najobľúbenejší “produkt”, ktorý kedy vytvoril. 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️