S nikým sa neporovnávaj. Okrem jedinej osoby
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Ani tento newsletter by ste si nemohli prečítať, by som nemohol napísať, keby neexistovalo Engerio a jeho skvelí klienti. Ďakujem! #reklama
—
Rád by som sa vám priznal s niečím, čo ma veľa rokov trápilo, veľa pocitov menejcennosti mi prinášalo.
Keď som rozbiehal Strossle, dnešné Engerio, bol sme súčasťou medzinárodnej firmy, mohol sa radiť, zdieľať skúsenosti s kolegami z desiatich iných trhov, vrátane vysnívanej Škandinávie (kde je všetko lepšie, modernejšie, v ktorej už včera boli tam, kde my nebudeme ani zajtra, že?).
Raz za dva týždne sme sa stretli na pravidelnej obchodníckej porade a tam hovorili, komu sa podarilo získať akého klienta.
Ja pyšný som raz povedal, že síce to trvalo veľa mesiacov snaženia, kým nás prestal klient ignorovať, ale nakoniec si nás vypočul a objednal kampaň za 10 000 eur. Bol som fakt šťastný, radil všetkým, ako veľmi sa oplatí byť vytrvalý.
Potom pokračoval kolega z Nórska, z krajiny, ktorá má približne toľko obyvateľov, čo my tu na Slovensku. Mimochodom, Trann bol člen deathmetalovej kapely, až po krk potetovaný, úplný opak obchodníka v bielej košeli akého poznáte z nejakých fotobaniek. 🙂
No a on, sklesnutým tónom v hlase oznámil, že ide zo stretnutia, kde mu klient dal objednávku za 300 000 eur, ale bol nespokojný, lebo to mohlo byť aj viac.
Bol som veľmi súťaživý, veľmi ma to škrelo, tuho som rozmýšľal, čo môžem spraviť, aby som bol aj ja na takomto štandarde.
No a tak som pri najbližšej príležitosti za Trannom zašiel osobne a poprosil ho o pomoc, aby mi prezradil, čo je tá jeho tajná ingrediencia, že je taký úspešný?
Zapol si notebook a začal mi rozprávať o tom, že jeho úplný základ, bez ktorého ani nezačína nejaký obchodný proces, je spraviť si s klientom SWOT analýzu, teda zoznam silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb.
„SWOT? To naozaj? Veď to sme sa učili na strednej škole v druhom ročníku,“ hovoril som si v hlave. Ale neprerušoval som ho, pozorne počúval ďalej.
Trannovi sa medzičasom načítal počítač, otvoril svoju prezentáciu, ktorú tým klientom ukazuje, a potom to prišlo.
On na tom prvom slide nemal napísané SWOT, ako Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats, ale SWAT, s Áčkom, ako to americké policajné komando rýchleho nasadenia. 🙂
A ja som sa iba zhrozil, že keby som ja toto ukázal na prezentácii niektorému z nášich klientov, tak okamžite stratím dôveru a vyhodí ma cez zatvorené dvere.
Ale presne vtedy som si uvedomil tú dôležitú vec.
Nóri neboli výnosovo 10x úspešnejší ako my Slováci, lebo boli šikovnejší, múdrejší, skúsenejší, ale preto, lebo pôsobia na omnoho väčšom, bohatšom, ale aj drahšom trhu. A ceny za obyčajné obedové menu sú tam také vysoké, že ešte aj domáci si do práce pripravujú lepeňáky. 🙂
Trann mi dal skrátka dôležitú lekciu toho, že sa nemám s nikým porovnávať. Niekto má bohatého tatka, niekto má viac kontaktov, niekto vyrástol v krajšom bezpečnejšom prostredí… skrátka, každý máme inú štartovaciu čiaru, nič s tým neurobíte.
Práve preto jediný, s kým sa porovnávajte, je vaše včerajšie ja. Študujte a svoje poznatky aplikujte do praxe, buďte o jedno neviditeľné percentíčko lepší ako včera.
Ak to zvládnete robiť, každý jeden deň, do roka budete 37x lepší! A vôbec sa nemusíte báť, že čokoľvek pokazíte, zlyháte, lebo opačným smerom to tak nefunguje, pokles je omnoho menší.
Nie nadarmo povedal sám Einstein, že zložené úročenie je ôsmy div sveta! 🙂
Tak teda choďte úročiť, držím palce!
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️