Príbeh legendárnej reklamy, ktorú nechceli odvysielať!
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Aj dnešný príbeh je ukážkou, že zlý pokazený produkt so skvelou distribúciou môže byť hotová katastrofa.
A že vďaka skvelej reklame a skvelej distribúcii to nakoniec dopadne happy-endom.
Na distribúciu Vašich posolstiev v online svete, jednoducho, rýchlo a efektívne, využite odporúčacie okná Engerio. #reklama
—
Poznáte Cadbury čokoládu?
Bežne si ju u nás nekúpite, nuž vás možno prekvapí, že je jednou z najpredávanejších čokolád na celom svete. Niečo ako Milka u nás, iba na podstatne väčších trhoch.
19 miliárd dolárov za ňu zaplatil Kraft v 2010, taká veľká a silná značka to je.
Ale nebolo to vždy, že slniečko a dúha.
V 2006 si firma prechádzala obrovskou krízou. Hygienici totiž zistili, že jej výrobky obsahujú salmonelu.
Aby toho nebolo málo, tak pri vyšetrovaní sa prišlo na to, že spoločnosť o tom vedela, ale nikomu o tom nepovedala. Mysleli si, že to nie je nič vážne, čokolády bežne púšťali do obehu, výsledkom čoho sa nakazilo 37 ľudí.
Cadbury muselo stiahnuť z obehu milión tabuliek svojej najpredávanejšej čokolády, zaplatiť miliónovú pokutu a vyrovnať sa s reputačnou katastrofou.
Viete si predstaviť, ako to poškodilo ich povesť? Ľudia tú ich Dairy Milk z obáv o zdravie prestali kupovať (lebo veď „čo keď je toto ešte tá, čo je v nej tá salmonela?“) a radšej volili iné, bezpečnejšie alternatívy.
Nuž, bolo jasné, že sa spoločnosť potrebovala znova nakopnúť, priam vzkriesiť.
Ich nový šéf marketingu zadal reklamnej agentúre úlohu prísť so spotom, ktorý to celé zmení, ktorý do supervážnej komunikácie vnesie znova radosť a zábavu.
A tak ich reklamka prišla s totálne uleteným nápadom:
„Urobme 90-sekundový mini film, do ktorého posadíme opicu. Prvých 60 sekúnd nebude nič robiť, len sedieť a počúvať song Phila Collinsa. A potom začne bubnovať na bubnoch. A potom, 4 sekundy pred koncom, ukážeme tú vašu fialovú čokoládu.“
Ten spot natáčali celý deň, ďalšie dva ho strihali a editovali.
Keď to potom šéfovia u klienta videli, tak na autorov a toho šéfa marketingu len nechápavo hľadeli.
„Vážení, a vám už úplne prepína? Veď to nemá žiadnu pointu! Na čo je to dobré?“
A tak odišli s informáciou, že toto Cadbury nikdy v živote neodvysiela.
Ale ten marketingový šéf si stál za svojím. Reklama vraj mala pointu – bola zábavná, prinášala radosť. A to stačí!
Šesť mesiacov bol vraj spot natočený, šesť mesiacov ho odmietali.
Ale ten chlap bol vytrvalý. Spot testoval, na rozličných vzorkách divákov a zakaždým mu vyšli super čísla.
A keďže je ťažké poraziť niekoho, kto sa nikdy nevzdáva, keďže on vyzbrojený všetkými tými nepriestrelnými dátami stále otravoval, tak nakoniec uspel, nakoniec mu to odvysielať predsa len dovolili!
O rok neskôr, v auguste 2007, počas veľkého finále vtedy mimoriadne populárnej reality show Big Brother. Program sledovali masy ľudí, nuž priestor bol drahý, bola to veľká stávka. A oplatila sa!
Z reklamy sa stal priam kultúrny fenomén, hovorilo sa o nej všade, v médiách aj na sociálnych sieťach.
Ľudia vyrábali rozličné paródie, Wonderbra vytvorila vlastnú verziu na podporu predaja podprseniek.
Na YouTube to bola do toho času najsledovanejšia reklama so 6 miliónmi videní.
Agentúra s ňou zbierala ocenenia na všetkých možných prestížnych reklamných festivaloch.
Phil Collins sa so svojou pesničkou In the air tonight vrátil do hudobných rebríčkov na všetkých trhoch, kde tú reklamu vysielali. Dokonca za to poslal Cadbury poďakovanie.
No a čo je najdôležitejšie, Cadbury zastavila prepady, napravila si pošramotenú reputáciu, vyskočila v prieskumoch znalosti a nasledujúce dva roky mala rekordné tržby.
A to všetko vďaka reklame, ktorú nechceli odvysielať, lebo v sebe nemala žiadnu čokoládu a žiadnu pointu. 🙂
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️