Na ktorý Apple produkt bol Steve Jobs najviac pyšný?
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Veľa šoférujete, varíte, upratujete, alebo športujete a chceli by ste si spríjemniť všetky tie monotónne aktivity? Potom si isto nalaďte Buzzworld by Gabo & Peťo, ten najpočúvanejší marketingový podcast na Slovensku. Aj vám to rýchlejšie ubehne, aj sa zabavíte, aj lepšie pochopíte ako funguje celý tento svet marketingu! Nemáte zač. 🙂 #reklama
—
Počuli ste už ten príbeh, keď inžinieri v Apple prišli odprezentovať svoj prototyp iPodu Stevovi Jobsovi?
Ten si ho poobzeral, poťažkal, pohral sa s ním, a vrátil im ho, nech to prerobia, že je veľký.
Oni protiargumentovali, že je to ťažké, že sa to zmenšiť už nedá.
Jobs sa na chvíľu zamyslel, podišiel k akváriu a zariadenie hodil dovnútra. Okamžite išlo ku dnu a bublinky z neho vyplávali na hladinu.
Jobs odsekol: „Vidíte tie bublinky? To znamená, že je tam miesto. Zmenšite to.“
Och, príjemný chlapík, s ním musela byť radosť pracovať.
Ľudia budú Jobsa ešte dlho predlho uctievať ako biznisovú ikonu, čo z krachujúcej firmy urobil tú najhodnotnejšiu firmu na tejto planéte.
O to prekvapivejšie je vyjadrenie autora Jobsovej biografie, ktorý sa ho v jeho posledných dňoch spýtal, na ktorý Apple produkt bol najviac pyšný. Viete, čo mu Steve odpovedal?
Že to boli ľudia, ten víťazný tím, ktorý Apple postavil. Lebo práve ten potom dookola staval tie ostatné víťazné produkty.
Veru tak, ešte aj tento šéf-sociopat, ktorý verejne ponižoval svojich kolegov, ktorý vyhadzoval počas jazdy výťahom tých, ktorých nepoznal, sám priznával, že úspech jeho firmy by nebol možný bez tímu extrémne talentovaných ľudí.
Často sa aj mne samému stávalo, že som mal pocit, že tá firma je moje dieťa, poznám ju najlepšie, čo kde je, a ako to čo najrýchlejšie a najlepšie spraviť… A tak som to robil, všetko pekne sám.
Napríklad, keď si pozriete celý kolektív ľudí, ktorý v Engerio máme, tak vedzte, že všetko bolo kedysi one man show. Každú jednu z tých pozícií – obchod, marketing, vybavovanie objednávok, tvorbu obsahu… všetko som robil sám. Nič z toho nebola jadrová veda a ja som šetril veľa peňazí.
Stále by som sa k tomu kedykoľvek mohol vrátiť. Akurát by som bol taký zahltený, že by to ani zďaleka nebolo v tom objeme, v akom fungujeme teraz (stovky objednávok mesačne), ani v takej kvalite, ani by som nemal čas vypisovať tu takéto mudrovačky. A ešte ako bonus by mi z toho buď preplo, alebo by som sa nemohol venovať rodine.
Z toho vyplýva, že pokiaľ chcete robiť malé veci, pokojne si robte všetko sami, freelancujte, choďte podľa YouTube návodov a tak. Veď vy si to urobíte najlepšie.
Ale pokiaľ chcete robiť veľké veci, tak vrelo odporúčam: naučte sa čo najskôr delegovať.
Ja to robím nasledovne:
- Priebežne, už dlhé roky, si vediem zoznam vecí, ktoré nechcem (nebavia ma), nemôžem (nemám čas), alebo neviem robiť (mám obidve ruky ľavé, ešte aj pribiť klinček do steny je pre mňa robota na pol dňa).
- Na tie sa snažím nájsť tých najvhodnejších ľudí, ktorí by to chceli, mohli aj vedeli robiť a zároveň si s nimi rozumiem.
- Keď už sú v tíme, ten ušetrený čas venujem im, ich rozvoju, podpore, pomôcť so všetkým, čo potrebujú.
Rátajte s tým, že vás to na začiatku bude stáť viac času, veľa nervov prehryznúť prešľapy kolegov. Isto sa tiež veľakrát pomýlite pri výbere. Bolo by na samostatný e-mail, koľkokrát som sa ja priam pod zem išiel prepadnúť za to, čo sa niektorým u nás podarilo. Ale ako sa hovorí vo svete fitness: „Čo bolí, to rastie.“ 🙂
Ten výtlak, ktorý z toho nakoniec je, to všetko je kľúčom k ďalšiemu rastu.
Napríklad dnes mi riadenie celej firmy zaberie maximálne 5 – 10 hodín týždenne. A čím menej sa tomu venujem, čím viac času ja mám pre seba, tým viac firma rastie, zázrak.
Toľko moja odpoveď študentom Digitálnej univerzity (a všetkým ostatným), ktorí sa ma včera na rozlúčkovej akcii nechápavo pýtali, ako to všetko stíham, koľko hodín spím, kedy mám čas cvičiť a tvoriť a venovať sa manželke a deťom.
Takže, ak aj vy chcete urobiť viac, odporúčam jediné – robte menej. 🙂
Delegujte.
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️