Prečo IKEA nemá žiadne okná?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Už ste niekedy rozmýšľali, prečo IKEA nemá v predajniach žiadne okná?

Prečo má na stenách hodiny, ale žiadne nefungujú?

Prečo majú zadarmo detský kútik aj s personálom?

A prečo servírujú veľké porcie jedla za smiešnu sumu?

No to je predsa jasné ako facka: Aby ste tam ostali čo najdlhšie.

Pretože každý správny obchodník veľmi dobre vie, že čím viac času v jeho predajni strávite, tým viac vecí tam kúpite.

Preto tam nemajú okná a funkčné hodiny, aby ste ľahšie stratili pojem o čase, aby ste si neuvedomili, že vonku je tma a vy už musíte ísť. Neviem, kto to od koho odkopíroval, ale žiadne okná a hodiny nenájdete ani v kasínach.

Preto sa vám tam zadarmo postarajú o deti v detskom kútiku, lebo keď sa nudia, keď im je dlho, začnú byť otravné, vymýšľať a robiť zle. Tým pádom sa rodičia musia ponáhľať, sú v strese, prípadne sa tak naštvú, že všetko položia a odídu. Stres a ponáhľanie sa znižuje čas v predajni, to skrátka nechcete.

Preto tam stojí veľký rezeň so zemiakmi 4 eurá a 12 mäsových guličiek s prílohou 5 eur. Lebo po prvé, pri dlhom nákupe vám vyhladne a ako povedal sám zakladateľ Ingvar Kamprad: „Ťažko sa robí biznis s niekým, kto má prázdny žalúdok.“

Tu sa ešte raz vrátim ku kasínam. Aj tam hrajúcim zákazníkom ponúkajú nápoje, alkohol, jedlo či dokonca hotelovú izbu zadarmo. Čo myslíte, náhoda?

Avšak v prípade lacných IKEA obedov je tam ešte jeden dôvod – lebo si vás kotvia. Poviete si, že „keď je tu jedlo také lacné, všetko musí byť lacné, všetko musí byť perfektná kúpa.“

Dokonca aj keby ste sa tej reštaurácii vyhli, išli do obchodu najedení, aj tak vám to nepomôže. Stále si tam môžete kúpiť mnoho základných produktov (sklenené poháre, príbory, rámiky, kvetináče a tak 100 ďalších vecí) za smiešne ceny. Prakticky na každom kroku si vás kotvia.

Ďalšia vec sú tie ich mini ceruzky. Ako dieťa som tým bol priam unesený: „Wow, zadarmo, môžem si zobrať koľko chcem?“ Toto je príklad reciprocity, akú poznáte zo stánkov s ochutnávkami v potravinách: niečo dostanem, tak budem slušný a niečo im tam nechám ja (= peniaze).

V kurze Neuromarketing v praxi (už ste sa prihlásili?) tomuto venujem samostatnú kapitolu, tak veľmi sa oplatí ponúknuť zákazníkom nejakú pozornosť na účet podniku.

Naviac, keď si s tou ceruzkou už raz napíšete na papierik číslo položky, dávate si tým akýsi záväzok. Podobne ako keď idete s nákupným zoznamom do potravín, už si z neho len chcete škrtať veci, ktoré máte v košíku.

No a nakoniec to ich veľké bludisko, že v IKEA človek nedokáže nakúpiť bez toho, aby si nesplnil denný limit 10 000 krokov. Ani to nie je náhoda, to je trik, ktorý im už zarobil veľké milióny.

Veru, bežnému nakupujúcemu sa to nezdá, ale všetky tieto veľké siete sú starostlivo, do detailov nadizajnované. Nielen IKEA, hypermarkety, nákupné centrá, ale pokojne aj niektoré motoresty na rakúskych diaľniciach používajú triky, ktorými doslova vysajú zákazníkovu peňaženku. Presvedčte sa sami vo videu o mini trikoch obchodníkov, ktorými vysajú vašu peňaženku.

 

Ak ste obchodník, využite ich a predáte viac.

Ak ste zákazník, poznajte ich a ušetrite.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️