Čo robiť, keď Vám vypadávajú predaje?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Pár mesiacov som čakal, či vôbec napísať tento e-mail, teraz to už môžem s istotou potvrdiť: prepadávajú sa nám vo firme predaje, o štvrtinu medziročne. (Ak náhodou neviete, čo robíme, predávame reklamu na stránkach slovenských médií.)

Uplynulé tri roky boli náročné, stále nejaké externé vplyvy, ktoré len málokto dokázal ovplyvniť. Vždy z toho nejaký segment vyšiel víťazne, a s tým sme sa zviezli aj my v online reklame.

Ale po rastovom období zjavne nastali časy, kedy veľa firiem nepredáva toľko, koľko by chcelo. Gaming, e-commerce, bývanie, oblečenie a móda, šport a hobby, auto-moto, banky majú medziročné výpadky pokojne aj v desiatkach percent. A tak sa s tým logicky vezieme aj my.

Pokiaľ je to aj Váš prípad, pokiaľ to nejde, ako ste si naplánovali v grafoch a tabuľkách, potom dnešné rozšírené vydanie newslettra je špeciálne venované Vám.

Asi ťažko by ste hľadali segment, ktorý počas pandémie utrpel viac ako cestovný ruch. Pre predstavu, v mnohých firmách s miliónovými tržbami to bolo aj viac ako 90 % biznisu. Ale ako sa hovorí, pomôž si, človeče, aj Pán Boh ti pomôže.

Krásnym príkladom boli thajské aerolínie. Po tom, čo korona zmrazila cestovný ruch a firma sa dostala do rekordných „prepúšťačiek“, k škrtaniu platov, predaju budov a lietadiel, stále hľadali aj spôsoby, ako udržať čo najviac ľudí zamestnaných.

Napríklad otvorili v centrále reštauráciu. Vymenili stoly a stoličky za sedadlá z lietadiel, čašníkov obliekli ako stewardov, do reštaurácie ste išli po schodoch akoby ste nastupovali do lietadla. Jedlo Vám servírovali tak, ako keby ste fakt leteli, podľa toho, či ste sedeli v economy alebo prvej triede. Rezerváciu ste si tiež mohli spraviť len online a po nej Vám dali boarding pass.

Neskôr spustili aj donáškovú službu či predaj v supermarketoch, v priemere predávali 2000 jedál denne. V ponuke bolo ale všetko od prémiového alkoholu až po príbory. Alebo za 540 dolárov si piloti mohli vyskúšať zajazdiť na simulátore pre ich pilotov.

Alebo si zoberte príklad Finnair, najväčších fínskych aerolínií. Tie sú zase vychýrené kvalitným jedlom, ktoré ponúkajú pasažierom počas svojich letov, predovšetkým cestujúcim v business class. Pred tým, ako pandémia položila všetko na lopatky, ich produkovali 12-tisíc denne.

Keď sa však všetko pozatváralo, začali jedlá balíčkovať a predávať v supermarketoch. Chuť Finnair (Taste of Finnair), ako sa balíčky volali, ste si mohli kúpiť pekne zabalené v cene do 50 eur. A keď to spustili, len za prvých pár dní predali 1600 porcií.

No a nakoniec Ryanair. Tí si napríklad rok po páde dvojičiek, kedy celý segment lietania bol vo veľkých kŕčoch, objednali 100 nových lietadiel, samozrejme, s veľkou zľavou.

V septembri 2021, uprostred druhej vlny a všetkých tých lockdownov, oni oznámili otvorenie 10 nových destinácií (nahradili aerolínie, ktoré to nedali) a nákup 210 Boeingov 737 (čím takmer zdvojnásobili svoju flotilu).

Sú to majstri vo využívaní príležitostí, aj samostatné video som k tomu natočil. Pozrite si, prečo má Ryanair také lacné letenky?

A tým sa dostávam k dnešnej pointe: Nie, nemyslím si, že správnych marketérov položí akákoľvek kríza.

Práve naopak, je to to najlepšie obdobie, lebo viete lacno nakúpiť, lebo Vaša konkurencia sa trápi a Vy im ľahko dokážete vziať trhový podiel, lebo znížená ponuka tlačí na vyššie ceny, lebo si môžete interne poupratovať, lebo vždy po daždi vyjde slniečko.

Môžete experimentovať s nápadmi, ktoré ste doteraz odkladali či sa priam báli, lebo čo keď by Vám to uškodilo? Môžete sa učiť novým schopnostiam, na ktoré doteraz nebol čas, takí ste boli zaneprázdnení.

Prajem Vám všetkým, aby ste z tohto (a akéhokoľvek budúceho) ťažkého obdobia vyťažili. Vyšli s lepšími produktami, silnejšími značkami, spokojnými zákazníkmi a zamestnancami.

Pekný deň.

 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️