Týmito trikmi obchodníci VYSAJÚ vašu peňaženku

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Myslíte si, že ste slobodní ľudia, že reklama na vás nefunguje, že všetky rozhodnutia sú vaše vlastné?

Tak to ste isto v tomto newslettri noví, vitajte! 🙂

Bežný nakupujúci by to nikdy nepovedal, ale od momentu, kedy vstúpi do väčšiny hypermarketov, veľkých nákupných centier či vyťuká stránku akéhokoľvek väčšieho e-shopu, tak vchádza do dokonale nadizajnovaného priestoru, kde obchodníci do detailu premysleli každý jeden detail.

Nech sa páči, tu máte len zopár najznámejších ukážok, môžete si to sami najbližšie v tých obchodoch všímať. Na konci vám tiež poradím, ako sa proti tomu brániť (aspoň trochu).

  1. Nákupné vozíky bývajú omnoho väčšie než potrebujete

Tak vo Vás predajcovia vyvolajú dojem, že tam nič poriadne nemáte, že si môžete dopriať viac a doložiť tam extra položky.

Do vozíkov si tiež môžete odložiť ťažké tašky či kabát (aby Vám bolo pohodlne), či usadiť neposedné deti (aby ste sa nerozčúlili a v polovici nákupu neodišli preč).

  1. Dôležité položky nech sú od vchodu čo najďalej

Produkty dennej spotreby (mlieko, pečivo, ovocie) sú na opačnom konci predajne tak, aby ste ňou museli prejsť celou. Zvýši sa tak čas, ktorý strávite v predajni, a tým aj šanca, že kúpite niektorý z tovarov, okolo ktorého budete prechádzať, a ktorý ste pôvodne nechceli.

Všimnite si tiež, že nákupné centrá majú reštaurácie, tzv. „food courty“ vždy na najvrchnejšom poschodí, čo najďalej od východov alebo parkovísk.

Čo myslíte, náhoda? 🙂

Ale prosím vás, oni naozaj chcú, aby ste tam nabehali čo najviac kilometrov.

  1. Ochutnávky

Rozličné stánky so vzorkami syrov, čokolády, nápojov vás presvedčia vyskúšať produkty, nad ktorými ste pri vstupe ani neuvažovali.

Obchodníci sa pri tom spoliehajú na tzv. princíp reciprocity – teda, že keď nám niečo dali, cítime sa priam zodpovední, aby sme sa odvďačili. Ideálne kúpou práve toho produktu.

Zároveň tým odstraňujú obavy zákazníkov – už to vyskúšali, už vedia že je to dobré, už sa toľko neboja zlej kúpy.

  1. Hra so svetlom 

Supermarkety starostlivo nasvecujú šunky, lebo podľa toho, akú ružovú uvidíte, podľa toho vnímate čerstvosť, podľa toho nakúpite (alebo aj nie). Detto to platí pre ovocie či zeleninu.

Klenotníctva sa starostlivo hrajú s bodovými svetlami, aby tie diamanty a šperky žiarili a všetko ostatné bolo pri nich v tieni.

Obchody s oblečením majú zrkadlá také zoptimalizované, že vy v tých šatách vyzeráte fakt štíhlejšie!

Obchody s nábytkom (čau, IKEA) zase používajú tlmené svetlá, nech vytvoria všetky tie príjemné pocity, keď sedíte doma na gauči, s vínkom a svietia vám pri tom len sviečky.

Marketéri v reštauráciách, galériách, u predajcov automobilov, oblečenia, elektroniky… Oni všetci dobre vedia, že čo oči vidia, tomu srdce uverí, to peňaženka nakúpi.

  1. Aróma marketing

Vône pekárenské, sladké, šunkové… Vďaka rozličným rozprašovačom nenápadne umiestneným nad vašimi hlavami aktivujú obchodníci chuťové poháriky a zvyšujú priemernú veľkosť nákupu.

  1. Pomalá hudba

Pomalá hudba podvedome spomalí pohyb zákazníkov. Je im príjemne, cítia sa uvoľnene, majú čas a nemusia sa nikam ponáhľať.

No a vy už viete, že čím dlhšie ostane zákazník v predajni, tým vyššia je šanca, že toho nakúpia viac. Akurát, e-shopisti, pozor: pri webových stránkach je to úplne naopak. Čím dlhšie sa stránka načíta, tým viac klesá konverzný pomer a rastie miera odchodov.

No vidíte, koľko trikov. A to som vás šetril, je ich, samozrejme, OMNOHO viac! Prihláste sa do kurzu Neuromarketing v praxi (je zadarminko) a uvidíte. 🙂

Prepošlite tiež, prosím, tento newsletter každému, kto vám bude tvrdiť, že je slobodný človek. Že reklama na neho nefunguje. Že všetky rozhodnutia sú jeho vlastné.

Ak ste marketér a chcete vedieť viac, podstatne viac, potom isto príďte už túto stredu na unikátnu online konferenciu Neuro & AI RULEZZ špeciál, o využití neuromarkeringu a AI v komunikácii.

Lebo veď čo je lepšie ako investícia do vzdelania, do samého seba?

BONUS: A ako sa bežný zákazník dokážete tomuto všetkému ubrániť?

Jednoducho.

Vopred si napíšte, čo chcete v obchode kúpiť, kvôli čomu tam idete. A toho zoznamu sa striktne držte!

Veľmi vám tiež pomôže, ak do obchodu pôjdete najedení.

Ja osobne do obchodu ani nechodím, všetko nakupujem cez aplikácie (a okrem peňazí ušetrím aj more času).

Nemáte za čo. 🙂

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️