Chce fakt odvahu uraziť svojich zákazníkov

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Majitelia Ottos Coffee House, kaviarne na juhu Londýna, sú zjavne veľkí ochranári prírody (a marketingoví punkáči).

Vadilo im, koľko zbytočného nerecyklovateľného odpadu ľudia vytvoria tým, že si kupujú kávu v jednorazových pohároch. Rozhodli sa teda, že s tým musia niečo spraviť, že firmy musia povýšiť planétu nad ziskami.

Avšak spôsob, akým túto novinku komunikovali posunuli do úplne iného levelu. Top kreatívci na svetových reklamných súťažiach by sa za ňu nemuseli hanbiť. Tri týždne zbierali prázdne jednorazové poháre z odpadkových košov v míľovom rádiuse okolo predajne. Nakoniec ich bolo 15 000 a 1. apríla 2021 ich porozhadzovali vo vnútri pred pokladňou.

Zákazníkov, ktorí prišli s vlastným pohárom, obslúžili priamo pri vchode, aj im zľavu dali.

Ale tí, ktorí si chceli kúpiť kávu do jednorazového pohára, museli sami prejsť uličkou hanby. Bola kratučká, pár metrov, ale aj tak sa museli prebrodiť tou horou odpadu až k pokladni.

Z niečoho, čo mal byť prvoaprílový žartík, bola nakoniec šesťmesačná virálna kampaň.

V rozličných rozhovoroch tvrdili, že mali čo vysvetľovať a aj tak stratili časť klientely. Ale že to stojí za to, lebo zmena vychádza z nás, zákazníkov, ktorí svojím správaním dokážu firmám vysvetliť, čo sa patrí a čo nie. A to je predsa väčší tlak ako dokáže kedy vyvinúť akákoľvek vláda či zákon.

Naviac takto, za minimum námahy a nula peňazí, sa dostali do televízie a novín po celej krajine. Ba čo viac, po celom svete. BBC, Guardian, SkyNews, Independent, The Sun, Buzzfeed… Veď ešte aj nejaká Kuna vo svojom newslettri o nich vraj píše.

Nuž viete, ako celý tento príbeh dopadol?

Žiaden hollywoodsky happy end sa nekonal.

Hype opadol, s tržbami to príliš nepohlo, ľudia zabudli a majitelia po pár mesiacoch oznámili, že prevádzku po šiestich rokoch zatvárajú. Nuž vidíte, takto dopadla super kreatívna myšlienka, ktorá by isto vyhrala ceny, ale na záchranu biznisu to zjavne nestačilo.

A čo z toho vyplýva pre nás, marketérov?

Že reči sa hovoria a chlieb sa je. Škaredá a krutá pravda o ľudskej náture je tá, že sa v prvom rade staráme o komfort seba a svojich najbližších, až potom príde na rad okolie. Teda, že plastové vrecká v oceánoch budeme riešiť vždy až po tom, čo máme plnú chladničku a bruchá.

Keď mi neveríte, tak si urobte experiment. Choďte sa spýtať ľudí, ktorí každý deň stoja sami v aute v zápchach do Bratislavy, či sú proti globálnemu otepľovaniu. Určite veľká väčšina bude. Čo ak by to však znamenalo vystúpiť z komfortnej zóny a ísť vlakom či autobusom? To si už takí istí nebudú a dajú vám 100+ perfektných dôvodov, prečo to nejde.

Tá dobrá správa je, že s tým viete niečo robiť a využiť to vo svoj prospech, aby ste boli lepšími a efektívnejšími v komunikácii. Pozrite si video, v ktorom je hlavný hrdina zákazník, váš produkt hrá vedľajšiu rolu.

Pekný deň.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️