Aké drahé je zadarmo?
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Chceli by ste osloviť milióny Slovákov, nech sa dozvedia o vašej značke a produktoch, nech sa prekliknú k vám na stránku?
A to všetko jednoducho, rýchlo, cenovo efektívnou formou? Potom vám radím skúsiť odporúčacie okná Engerio. #reklama
—
Na to, aby sme si vysvetlili, ako nelogicky sa ľudia správajú, keď niečo dostanú zadarmo, nemôžeme obísť experiment „Skutočná hodnota bezplatných vecí,” spopularizovaný známym profesorom a spisovateľom Danom Arielym.
Spolu s ďalšími dvoma kolegyňami v ňom ponúkali svojim pokusným králikom dve čokoládky – Lindt guličky za 15 centov alebo obľúbené Hershey´s pusinky za 1 cent. Účastníci boli obmedzení na max. 1 sladkosť na osobu.
Keďže Lindt-ky ľudia považovali za kvalitnejšie a chutnejšie, kúpilo si ich 73 %, pusinky 27 %.
(Tu sa chvíľu pozastavme nad faktom, že napriek výrazne nižšej cene si stále väčšina zákazníkov vybrala drahšie guličky. Také divy dokáže spraviť silná značka, imidž tej najkvalitnejšej švajčiarskej čokolády.)
Ale čo sa stalo, keď znížili cenu o 1 cent, teda, keď guličky stáli 14 centov a pusinky boli zadarmo?
Cenový rozdiel medzi oboma produktami bol rovnaký (14 centov), ale rozdiely v preferenciách sa dramaticky zmenili. Z tých 27 %, ktoré si predtým kúpili pusinky, bolo zrazu 69 %. A guličky klesli na 31 %.
Pokusy robili na stovkách ľudí, s rozličnými značkami, v rozličných scenároch… A stále dopadli podobne. Akonáhle bolo niečo zadarmo, okamžite to vystrelilo v popularite.
Na záver štúdie autori ešte spomínajú úsmevný prípad, ktorý sa stal Amazonu.
Možno neviete, ale práve Amazon bol jedným z pionierov v doprave zadarmo. Ešte začiatkom milénia zistili, že zákazníci majú veľký problém kúpiť si knihu za 10 – 20 dolárov a ďalšie 4 doláre potom zaplatiť za dopravu.
A tak po pár pokusoch prišli s dlhodobou ponukou – keď nakúpite za 99 dolárov, máte poštovné zadarmo. Bol to taký úspech, že v priebehu pár mesiacov znížili cenu na 49, resp. 25 dolárov.
Uspeli s tým všade, okrem jednej krajiny – Francúzska.
Tam im miestne zákony zakázali dávať poštovné zadarmo, a tak Amazon zaviedol poplatok za poštovné 1 cent. Malá, priam mikroskopická zmena, mala veľký vplyv na predaje v porovnaní s inými krajinami.
Veru, veci zadarmo nás motivujú k veciam, že tomu jeden až nechce veriť.
Istotne ste to už zažili aj na vlastnej koži, keď ste v e-shope hľadali, čo by ste si prihodili do košíka, len aby ste sa dostali nad určitý objem a nemuseli platiť poštovné. A tak ste nakoniec skončili s vecami, ktoré ste pôvodne ani nechceli. 🙂
Preto ak už aj vy budete robiť nejaký mega výpredaj, zamyslite sa, či neviete produkty zľavniť až na úplnú nulu?
Na Halloween v 2017 spustil Burger King špeciálnu kampaň „Príď ako šašo, jedz ako kráľ“. Whopper sendvič zadarmo získal každý, kto prišiel do ich pobočky v maske strašidelného klauna (stále sa obúvajú do úbohého McDonald’s, tomu sa hovorí moderná šikana!).
110 000 zákazníkov prišlo, 110 000 Whopperov rozdali.
Viete, ako to dopadlo?
Celková priemerná tržba na jedného zákazníka vzrástla o 15 %! Kupovali viac, aj keď mali jedlo zadarmo.
Nuž, vidíte, čo dokáže urobiť obyčajná nula.
A teraz sa zamyslite – čo by ste vy dokázali zákazníkom ponúknuť len tak, zadarmo?
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️