Ak sa nehanbíš za svoju prvú verziu produktu, spustil si neskoro
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Mám pre vás jednoduchú hádanku. Schválne, koľko z vás si tipne správne.
Predstavte si jednoduchú úlohu – máte poslať 10 listov. Každý z nich musíte poskladať, vložiť do obálky, obálku zalepiť a potom ju opečiatkovať.
Čo je podľa vás lepšie a rýchlejšie?
1. Urobiť to všetko postupne. Teda, že najprv poskladáte 10 listov, potom ich všetky naraz vložíte do 10 obálok, potom zalepíte všetky obálky a nakoniec ich všetky naraz opečiatkujete?
alebo
2. Urobíte to postupne. Teda, že prvý list poskladáte, vložíte do obálky, zalepíte ju, opečiatkujete, a takto to zopakujete ešte 9 ďalších ráz?
No schválne si odpovedzte, až potom čítajte ďalej.
Keď sme túto úlohu dostali ešte kedysi dávno na vysokej škole, všetci v triede sme odpovedali, že prvá možnosť je lepšia. Pretože keď sa „špecializujete“, ide vám ten pohyb rukami postupne rýchlejšie, čím ušetríte čas, a teda peniaze.
Až na to, že to bola nesprávna odpoveď. 🙂
Ten druhý spôsob, teda, že to všetko robíte postupne, je v skutočnosti o celé desiatky percent rýchlejší (3:42 vs. 2:56). Keď neveríte, sami si to doma alebo s kolegami vyskúšajte. A keď si to chcete zjednodušiť úplne, tak si pozrite jedno z mnohých videí na YouTube s takýmto experimentom.
Okrem ušetreného času a peňazí má takáto postupná práca tri zásadné výhody:
- Vyššia kvalita výrobkov
Len si predstavte, že napríklad, keď už tých 10 obálok budete chcieť poslať zistíte, že sú príliš veľké, že sa nezmestia do schránky. Musíte teda všetky stiahnuť z distribúcie, rozbaliť produkty (listy), preskladať ich a povkladať do nových obálok s menšou veľkosťou.
Ak by ste to robili postupne, tak toto zistíte už pri prvom odoslaní prvej obálky. Pošlete svoje zistenie na oddelenie, ktoré tie obálky objednáva a môže chybu opraviť hneď, bez toho, aby vznikali ďalšie zbytočné náklady a prestoje.
- Spokojnejší zákazník
Ak robíte vo várkach, zákazník č. 1 musí čakať, kým sa vyrobí tovar aj pre zákazníka č. 10. Ak mu to pošlete hneď, keď to bude dokončené, nebude na nikoho čakať a bude spokojnejší. Navyše, keď vám pošle spätnú väzbu či kritiku, pomôže vám vyladiť produkt tak, že kým bude kupovať zákazník č. 10, už ho bude mať lepší, „vyladenejší“.
- Menšie náklady
Ukladať listy, obálky, pečiatky… To veľa priestoru nezaberie. Ale predstavte si, že vyrábate autá či nábytok. Zrazu toho priestoru na skladovanie zásob potrebujete veľa. Peniaze máte viazané v polotovaroch. Ak vyrábate a odosielate postupne, potrebujete aj menej priestoru, máte menej peňazí viazaných niekde v skladoch, v logistike.
No a nižšie náklady, vyššia kvalita výrobkov a spokojnejší zákazník vedú k logickému štvrtému záveru, prečo to všetko robíte vy – k vyšším predajom a ziskom.
V odbornej literatúre sa o tom dočítate ako o „lean production“. Známa je ním hlavne Toyota, ktorá bola svojho času najväčšou automobilkou na svete.
V startuperskom svete začínajúcich podnikateľov sa toto nazýva vtipnejšie: „Keď sa nehanbíš za svoj prvý produkt, tak si spustil neskoro.“
Výhody sú ale presne tie isté. Čím skôr máte produkt vonku, tým skôr naň dostanete spätnú väzbu. Vidíte dopyt na trhu, čo sa ľuďom páči (na tom stavajte), čo kritizujú (to zlepšujte) a čo ignorujú (na to nepáľte energiu). Šetríte náklady a zvyšujete svoju šancu na úspech.
No a to úplne presne do bodky platí aj o tvorbe, o všetkých tých tisícoch príspevkov a stovkách videí či newslettrov, ktoré som za posledné roky publikoval.
Bolo to na začiatku zlé, cítil som sa trápne, ťažko sa mi znášal ten pocit, že to ľudia nepalčekovali, nesrdiečkovali, nekomentovali… Ale bol som vonku, získaval som skúsenosti, overoval si teórie, či to je ten smer.
A tak to isté odporúčam aj vám – nečakajte, kým urobíte 20 krokov, kým bude všetko pripravené, hviezdy v správnej konštalácii.
Začnite tie obálky, nech už je to vo vašom prípade čokoľvek, posielať ešte dnes.
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️