V zime máme Black Friday, cez leto LGBT

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Marketéri milujú zimu. Sú Vianoce a Black Friday, všetko sa predáva ako teplé rožky.

A viete, čo majú v lete?

LGBT a dúhové pochody!

Toľko veľkých firiem si každoročne ľúbi cez leto prefarbiť svoje logo, uvádza špeciálne produkty a vyzýva ľudí k priznaniu sa, že dúha je všade, kam sa len pozriete.

Otázkou je, či to naozaj tak myslia, či je to nezištný úmysel alebo to skrátka riadne sype!

Každý rok máme totiž až príliš veľa príkladov, kedy svetové firmy menia logo iba tam, kde sa im to hodí. A tam, kde sa im to nehodí, kde je to zakázané, prípadne by to mohlo vyvolať vlnu kritiky a výpadky predajov (Blízky východ, Čína, Rusko…), tak tam nie.

Aby som to ilustroval, nech sa páči, tu máte príklad z 2021 – logo na medzinárodných účtoch vs. v Saudskej Arábii.

Toľko firiem predáva špeciálne dúhové kolekcie, ale peniaze, ktoré venujú na podporu LGBT komunite, sú len zlomok ich marže.

A čo je najsmiešnejší problém všetkých kampaní spoločenskej zodpovednosti – oveľa viac peňazí venujú na komunikáciu, čo robia, ako pomáhajú, než skutočne pomáhajú.

Najlepší je príklad značky Gilead, jedného z hlavných sponzorov pochodu PRIDE v New Yorku 2022. Firma vyrába zázračný liek, tablety Truvada, ktorý znižuje riziko prenosu vírusu HIV o 99 %. Ak ste poistení (v USA), preplatí Vám ho kompletne poisťovňa.

Ale ak nie ste, lebo ste jeden z 28 miliónov Američanov, ktorý nemá 500 dolárov mesačne na zdravotné poistenie, tak Vás mesačne vyjde na 2200 dolárov. Pričom práve najchudobnejšie vrstvy sú tie, ktoré sú vírusom najviac postihnuté.

Gilead patent neprezradí, pilulky predáva za 250-násobok výrobnej ceny a zarobí na nich viac ako 3 miliardy ročne. Úplný opak toho, čo urobilo Volvo s ich bezpečnostnými pásmi.

A už posledný klinec bol, že vývoj toho ich lieku bol kompletne hradený zo štátnych peňazí.

No, ale prečo Vám toto všetko píšem? Aby som si doberal nejakú veľkú známu značku?

Vôbec nie.

Píšem Vám to preto, aby ste vedeli, zapísali si a pamätali si, že všetky programy spoločenskej zodpovednosti nie sú žiadna povinnosť.

Je to pekné a prospešné, ale aj keď nebudete bojovať proti sáčkom v oceánoch či globálnemu otepľovaniu, keď nebudete pomáhať chudobným deťom na opačnej strane zemegule alebo podporovať LGBT hnutie, aj tak budú od Vás zákazníci stále rovnako nakupovať.

Naopak, keď budete mať zlé produkty, nedostupné, za vysoké ceny a nebudete mať reklamu, vtedy od Vás nakupovať nebudú, ani keby ste 1000 stromčekov v lesoch každý deň povysádzali, taká je skutočná pravda o náture zákazníka.

Svet je aj tak príliš veľký, aby ho akákoľvek firma dokázala zachrániť celý.

Stačí si preto vybrať z tých všetkých možností jednu jedinú vec, a tú robte dlhodobo. Nie preto, že je práve trendy byť eko-bio-green, ale že tomu veríte. Že by ste tie veci robili aj keby to nikto nikdy nevidel a nepočul.

My sa napríklad vo firme venujeme vzdelávaniu, veľa času a peňazí do toho investujeme, aj nás to baví, aj to nosí výsledky. A ani sme to nikdy nedali na žiaden plagátik, ani nám nikto nikdy nevyčítal, prečo sme nepodporili tú alebo onú zbierku, ani sme nikdy nemali zlý pocit, že toho robíme málo.

Držím Vám palce, aby ste robili len také veci, ktorým naozaj veríte.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️