Toto dievčatko navždy zmenilo politickú reklamu

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Reklamu takú kreatívnu, že vám vyhrá pokojne aj prezidentské voľby vám nevymyslíme, mrzí ma to.

Ale keď už tú reklamu budete mať, tak vám zabezpečíme, že ju uvidí 74 % používateľov internetu. Jednoducho, rýchlo a efektívne. A to je tiež dôležité, lebo veď content je king, ale distribúcia je King Kong.

Od svetovej distribúcie Vás delí jediný e-mail. Ozvite sa nám do Engerio. #reklama

Neuveríte, ale dievčatko, o ktorom vám dnes napíšem, odštartovalo novú éru politických reklám, taký dôležitý a zaujímavý marketingový moment to bol.

Kedysi dávno pradávno, keď sa piesok lial a voda sypala, bývali politickí kandidáti extrémne nudní – snažili sa voličov presvedčiť logickými argumentmi. Blázni! 🙂

V televízii si objednávali aj pol hodinové prezentácie, v ktorých len rečnili a presviedčali o svojich volebných programoch, akoby to bol nejaký teleshopping.

To všetko sa zmenilo pred americkými voľbami v roku 1964, keď si neskorší víťaz Lyndon Johnson najal vychýrenú reklamnú agentúru Doyle Dane Bernbach, známu tiež pod skratkou DDB.

A tá prišla s revolučnou, priam až poburujúcou teóriou. Tvrdila totiž, že ľudia sú iracionálne, emočné bytosti a nie je príliš efektívne presviedčať ich faktami. Že voliči nevolia kandidáta preto, čo hovorí, ale preto, že sa im páči. A že v rozhodovaní nerobíte príliš rozdiel, keď kupujete prací prášok, ponožky, alebo volíte človeka, ktorý vás bude reprezentovať ďalších 5 rokov.

Preto ľudia z DDB všetky zdĺhavé spoty vyhodili a stavili na 30 až 60-sekundové emočné kreatívy. V nich sa snažili informovať, zabávať, no a aj strašiť. Vzbudzovanie strachu totiž veľmi dobre funguje na to, aby ste presvedčili váhajúcich okoloidúcich, aby od vás nakúpili.

Zvlášť dobre to vidieť v politike, ako nás tí hrdinovia v bielych košeliach ochránia pred migrantmi, vyššími daňami, nižšími dôchodkami, zdražovaním… Úplne všetkým!

No a tak sa dostávame k dátumu 7. september 1964, doprostred studenej vojny, kedy jeden jedinýkrát odvysielali na americkej NBC klip „Sedmokráska“.

V ňom 3-ročné dievča trhá lístky na lúke, až ju zrazu preruší odpočítavanie štartu rakety z nejakého riadiaceho centra. No a potom už len vidíte jadrový hríbik.

Johnson týmto spotom jasne odkazoval na svojho najväčšieho súpera, Barryho Goldwatera. Aj keď jeho meno nikde nespomenul, nebolo to vôbec treba. Goldwater bol známy svojimi šokujúcimi, priam genocídnymi vyjadreniami o používaní jadrových zbraní.

Všetko, čo DDB muselo robiť, bolo len pripomínať tieto jeho „nápady“ a strašiť nimi verejnosť. Pretože akékoľvek posolstvá sú úplne zbytočné, ak ich nikto nepočuje. Obsah je king, distribúcia je King Kong!

No a viete, ako to skončilo?

Stávka na emócie a špeciálne strach sa oplatili.

Johnson porazil Goldwatera v 44 štátoch z 50tich, obrovským rozdielom 43 ku 27 miliónom hlasov, a stal sa 36. prezidentom USA.

Úplný opak toho, ako dopadli prezidentské voľby v USA v roku 2000. Vtedy to bolo také tesné, že by ste medzi prvého a druhého ani zastrúhaný vlas nevpichli. Nakoniec až miniatúrna dizajnová chyba rozhodla o výsledku a tom, ako bude vyzerať celý svet. Až tomu nebudete chcieť veriť.

Pamätajte teda, že nie dáta a fakty. Výrazne zvýšite svoju efektivitu, keď budete predávať cez emócie, pútavé príbehy a sympatie. Pritom je takmer vždy úplne jedno, či predávate mydlá, drahé autá, poistky a účty v banke, komplikované biznisové nástroje, alebo kandidujete vo voľbách.

Držím vám v sobotu palce, nech sa správne rozhodnete.

Páčia sa vám podobné pútavé príbehy s poučením na konci?

Potom som si istý, že si našu knihu Neznáme príbehy úspešných značiek zamilujete! 🙂

Alebo ešte lepšie – začnite tvoriť svoje vlastné.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️