Ten najväčší reklamný trik všetkých čias
Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️
Aj dnešný skutočný príbeh je ukážkou toho, ako fakt veľmi dôležitý je nielen skvelý produkt, ale aj to, že sa o ňom dozvie celý svet.
So skvelou distribúciou je to skrátka iná liga.
Na rozšírenie vašich posolstiev v online svete, jednoducho, rýchlo a efektívne, využite odporúčacie okná Engerio. #reklama
—
Bolo to na jeseň roku 1958, kedy Rádio Luxemburg, jedna z najväčších a najpopulárnejších rozhlasových staníc v Európe, vyhlásilo naozaj originálnu verejnú súťaž.
Úlohou bolo zobrať 3 tony ľadu z oblasti za polárnym kruhom a bez použitia akýchkoľvek chladiarenských či mraziarenských prístrojov ho prepraviť na rovník do Afriky.
Aby to bolo zaujímavé, aby to vygenerovalo veľa pozornosti, tak aj ponúkli obrovskú odmenu: za každé neroztopené kilo ľadu, ktoré by ste takto úspešne prepravili, by vás odmenili 100 000 frankami, teda cca 20 000 eur na dnešné.
Akcia vzbudila veľký záujem a ohlas, ktokoľvek sa mohol zúčastniť, a bola to ohromná kopa prachov!
Nuž, netrvalo dlho a dozvedel sa o nej aj riaditeľ istej nórskej firmy Glassvatt, v preklade „sklenená vlna“, a presne tú aj vyrábali – sklenenú izoláciu do budov. Vtedy neexistovali všetky tie parádne marketingové štúdie a materiály, nuž marketéri nevedeli, že máte budovať unikátnu značku a nenazývať sa podľa kategórie. 🙂
Rýchlo si ten ich riaditeľ, Birger Natvik, dal do kalkulačky, že keby sa mu to podarilo, tak si jeho firma privyrobí milióny… A tak začali plánovať cestu.
Hneď ako si Rádio Luxemburg uvedomilo, kto všetko sa do súťaže prihlásil, aká obrovská suma je vlastne v stávke, že by im to ľahko zlomilo krk, súťaž odvolali.
To ale už bolo neskoro pre Glassvatt, ktorí mali všetko naplánované – aj trasu expedície, aj spôsob, akým zaizolujú ľad (= použitím sklenenej vlny, samozrejme), aj ôsmich sponzorov financujúcich celý projekt (vrátane firiem ako Shell, ktorá zabezpečovala palivo, či Scania, ktorá dodala nákladiak).
Už len preto, že by sa o Glassvatt dozvedel celý svet, aký neuveriteľne kvalitný izolant je tá ich vlna, im to stálo za tú námahu. Ako forma reklamy.
A tak 22. februára 1959 o 9.15 h ráno začala viac ako 8500 kilometrov dlhá expedícia zo severu Nórska do afrického Gabonu, na rovník.
Výprava mala obrovský ohlas, davy zvedavých ľudí ju chodili vítať.
Aj preto, kvôli sponzorom a kvôli sústavnej mediálnej masáži, s ňou posádka jazdila po hlavných európskych mestách akoby to bol nejaký cirkus.
Najhoršia a najťažšia časť cesty ich ešte len čakala – prejsť Saharou. Na púšti totiž neboli žiadne cesty, ktoré by uniesli 6 tonový nákladiak, zato tam boli rozličné skupiny partizánov a kmene, pre ktoré by všetka tá technika, potraviny a lieky boli cennou korisťou. Inštrukcie teda zneli jasne: „Žiadne zastavovanie, jazdi ako by ti šlo o život, aj keby si dostal defekt.“
Viete si predstaviť, aké fyzicky náročné a psychicky stresujúce bolo hodiny vyhrabávať zapadnuté kolesá na miestach, kde teplota dosahovala 50 stupňov?
Nakoniec ale 21. marca 1959, po 27 dňoch, kolóna dorazila a celá nadšená kontajner otvorila.
Ten ľad bol stále takmer nedotknutý, z 3050 kíl stratil iba 336. Dobre, že to rádio súťaž odvolalo, museli by zaplatiť stámilióny frankov, desiatky miliónov eur.
Posádka ľad nakoniec rozsekala a rozdelila medzi obyvateľov, ktorí nikdy v živote také niečo nevideli.
Expedícia bola ohromným PR pre celú firmu, ukážka kvality jej výrobkov. O tomto ich kúsku písali médiá po celom svete. Nórska marketingová asociácia akciu nazvala „ten najväčší reklamný trik na svete“.
A vy aspoň zas a znova vidíte, aký je rozdiel medzi klasickou reklamou a obsahovým marketingom.
Klasická reklama je, keď hovoríte svetu, že ste superstar.
Obsahový marketing je, keď mu ukazujete, že ňou naozaj ste!
Tvorte skvelý obsah, ukážte svetu, čo vo vás je! 🙂
Filip
ODPORÚČAME VÁM:
Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.
Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️