3 tipy z predvolebnej kampane hodné 21 miliónov €

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

21 263 329,86 €

Minimálne toľko peňazí investovali všetky politické strany dokopy do svojich predvolebných reklám v momente, keď píšem tento e-mail (sobota večer).

Číslo meralo Transparency International podľa transparentných účtov jednotlivých strán. Z toho vyplýva, že to, čo bolo nakupované pomimo, aby sa nepresiahli zákonom stanovené limity, v ňom nie je započítané. Skutočné číslo bude teda istotne vyššie, ale nič presnejšie nemáme.

Držme sa teda tých 21 miliónov.

Toto číslo je super zaujímavé hneď z troch dôvodov:

Tým prvým je, že ak sa vám to zdá veľké, ak ste mali pocit, že politickej reklamy je všade veľa, skúste si ho porovnať s bežnými komerčnými zadávateľmi.

Podľa prieskumnej agentúry Kantar za rok 2022 investovali zadávatelia do svojej komunikácie 3,7 miliardy eur. Aj toto číslo je nepresné, vyrátava sa z cenníkových cien, z ktorých si dokážete vyjednať obrovské, aj 80 – 90 % zľavy. Ale aj tak sú to obrovské cifry.

Najväčšími zadávateľmi na Slovensku sú už dlhodobo Lidl (170 miliónov), Kaufland (119 miliónov) a Tipos (81 miliónov). Aj keď si to prenásobíte tou 90 % zľavou, stále len títo traja zadávatelia investujú ročne približne dvojnásobok toho, čo všetky politické strany dohromady.

Čiže napriek tomu, že predvolebná kampaň bola taká výrazná, agresívna a otravná, stále je to len malinký zlomok z toho, čo zažívame bežne celý rok. Ak pri bežných komerčných zadávateľoch necítite takú veľkú mieru otravnosti, potom blahoželám, vaše mozgy sa adaptovali a naučili sa to aspoň čiastočne filtrovať. 😊

Druhým dôvodom je fakt, že z tých 20 mega išlo do Mety (Facebook + Instagram) spolu 943 000 eur a do Googlu (YouTube + bannerová sieť GDN) 879 000 eur.

Niežeby jednotlivé strany nechceli do týchto systémov investovať viac, oni nedokázali preinvestovať viac.

Aj tie najpopulárnejšie siete majú totiž obmedzený priestor, na ktorom dokážu zobrazovať reklamu. Inak povedané, svojou reklamou nemôžete osloviť človeka, ktorý daný službu nepoužíva.

A tých „nepoužívateľov“ alebo len veľmi občasných používateľov (= nemáte veľa času im ukázať svoju reklamu) rátame na milióny!

Naviac, keď sa táto limitovaná plocha všetkých Facebookov a YouTubov naplnila, ostala im jediná možnosť – zvýšiť ceny. A tá sa zvýšila tak, že už to bolo pridrahé aj pre tie strany.

Zapamätajte si, že aj vaša plocha sa naplní, aj vy sa budete o toho istého zákazníka biť s ďalšími konkurentmi, aj vám budú dvíhať ceny. Buďte veľmi opatrní, aby ste nestavali svoj rast len na Google, Facebooku, YouTube, Instagrame a ďalších, oľutovali to už mnohé väčšie firmy pred vami.

Mimochodom, to je tiež dôvod, pre ktorý sa 51 značkám oplatilo zaplatiť 7 miliónov dolárov (!!!) za 30 sekundovú reklamu na Superbowle 2023. Lebo na jednom mieste, v jeden moment, bolo 115 miliónov divákov – možných zákazníkov. Toľko nemá žiadne iné médium.

No a to je tretie dôležité posolstvo tej predvolebnej kampane.

Ak len 1,8 z celkových 21,2 miliónov išlo do Google či Facebook portfólia, znamená to, že zvyšných viac ako 90 % všetkých výdavkov muselo ísť inam.

Do podujatí, billboardov, televízie, online médií, novín a tlače.

Lebo to je spôsob, už aj vyskúmaný a potvrdený číslami, ako sa vám naozaj podarí osloviť čo najviac zákazníkov najviac efektívne – do komunikácie zapojíte čo najviac mediatypov.

Toľko moje posolstvo pre všetkých online špecialistov, ktorí si myslia, že keď chcete investovať efektívne, idete do Googlu a Facebooku, keď ich chcete páliť, idete do iných médií. Nie je to pravda.

Dajte si klapky dole z očí a radšej sa prihláste do kurzu tých najväčších tajomstiev marketingových profíkov, tam vám to vysvetlím v omnoho väčších detailoch. Naviac to máte zadarmo. 😊

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️