sila nuly

Sila obyčajnej nuly

Aké drahé je zadarmo?

Na to, aby sme si vysvetlili, ako nelogicky sa ľudia správajú, keď niečo dostanú zadarmo, nemôžeme obísť experiment „Skutočná hodnota bezplatných vecí“. 

Výskumníci v ňom ponúkali svojim pokusným králikom dve čokoládky – Lindt guličky za 15 centov alebo obľúbené Hershey´s pusinky za 1 cent. Účastníci boli obmedzení na max. 1 sladkosť na osobu. Keďže Lindt-ky ľudia považovali za kvalitnejšie a prémiovejšie, kúpilo si ich 73 %, pusinky 27 %. 

(Pauznite na chvíľu a zamyslite sa nad faktom, že napriek výrazne nižšej cene si stále väčšina zákazníkov vybrala drahšie guličky. Také divy dokáže spraviť imidž prémiovosti.)

Ale čo sa stalo, keď znížili cenu o 1 cent, teda, keď guličky stáli 14 centov a pusinky boli zadarmo?

22_čokolády_update

Cenový rozdiel medzi oboma produktami bol rovnaký (14 centov, ale rozdiely v preferenciách sa dramaticky zmenili. Z tých 27 %, ktoré si predtým kúpili pusinky, bolo zrazu 69 %. A guličky klesli na 31 %.

Pokusy robili na stovkách ľudí, s rozličnými značkami, v rozličných scenároch… A stále dopadli podobne. Akonáhle bolo niečo zadarmo, okamžite to vystrelilo v popularite.

Na záver štúdie autori ešte spomínajú úsmevný omyl, ktorý sa stal Amazonu.

Možno neviete, ale práve Amazon bol jedným z pionierov v doprave zadarmo. Ešte začiatkom milénia zistili, že zákazníci majú veľký problém kúpiť si knihu za 10 – 20 dolárov a ďalšie 4 doláre potom zaplatiť za dopravu.

A tak po pár pokusoch prišli s dlhodobou ponukou – keď nakúpite za 99 dolárov, máte poštovné zadarmo. Bol to taký úspech, že v priebehu pár mesiacov znížili cenu na 49, resp. 25 dolárov.

Uspeli s tým všade, okrem jednej krajiny – Francúzska. Tam zistili, že Francúzi nemali cenu zadarmo, ale za poštovné platili 1 frank (cca 15 centov). Keď následne vyhodili aj ten, zrazu boli vo Francúzsku na úrovni ostatných krajín. 

Veci zadarmo nás motivujú k veciam, že tomu jeden až nechce veriť. 🤯 

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

Istotne nepoviem žiadnu novinku, keď poradím, aby ste si dali zadarmo doručenie aj k sebe do e-shopu. Wow, úplný Einstein! Je to síce náklad, ale určite ste už zažili situáciu, kedy ste hľadali, čo by ste ešte prihodili do košíka, len aby ste nemuseli platiť poštovné. A nakoniec ste skončili s vecami, ktoré ste pôvodne nechceli.

Ak už budete robiť nejaký mega výpredaj či špeciálnu promo akciu, zamyslite sa, či neviete produkty zľavniť až na úplnú nulu. 

Na Halloween v 2017 spustil Burger King špeciálnu kampaň „Príď ako šašo, jedz ako kráľ“. Whopper sendvič zadarmo získal každý, kto prišiel do ich pobočky v maske strašidelného klauna (stále sa obúvajú do úbohého McDonald’s, tomu sa hovorí moderná šikana!).

110 000 zákazníkov prišlo, 110 000 Whopperov rozdali. 

Výsledok?

Celková priemerná tržba na jedného zákazníka vzrástla o 15 %! Kupovali viac, aj keď mali jedlo zadarmo. A k tomu veľa zmienok v médiách, veľa virálneho obsahu a dve zlaté Effie pre ich reklamnú agentúru.

Nuž vidíte, čo dokáže urobiť obyčajná nula. 

Vyskúšate aj vy niečo ponúknuť len tak, zadarmo?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️