experimenty

Experimenty

(nehracia karta, ťahajte znova)
Ako si vyberiete poštuchnutia, ktoré vám prinesú najväčší zisk?

Jeden môj obľúbený citát znie: „Americkí vedci zistili, že ľudia uveria všetkému, čo americkí vedci zistili.“ Neuromarketing v praxi je plný desiatok trikov, ako dokážu marketéri nenápadne ovplyvňovať správanie zákazníkov. Každý z nich sa opiera o vedecké štúdie či skúsenosti z praxe.

Ale je tu jeden háčik!

Odborne ho vedci nazývajú „kríza replikovateľnosti“ (mimochodom, pozorujete na sebe, že hneď má tvrdenie väčšiu váhu, keď ho hovoria vedci?). Tá znamená, že veľká časť výskumov sa nedá zopakovať tak, aby priniesla porovnateľné výsledky.

Podľa prieskumu odborného časopisu Nature, do ktorého sa zapojilo 1500 vedcov, až 70 % nebolo schopných zreplikovať minimálne jeden vedecký experiment. Ešte vtipnejšie je, že až 50 % vedcov nebolo schopných zopakovať svoj vlastný experiment s tým, aby prišli k podobným záverom.

Podľa inej štúdie 16 % vedcov výsledky buď falšujú sami, alebo poznajú niekoho, kto ich falšoval. Dokonca práca samotného Dana Arielyho, kráľa všetkých behaviorálnych ekonómov, bola usvedčená z toho, že obsahovala zmanipulované dáta. Všetko tak, aby sa výsledky hodili do tvrdení a záverov. Iróniou osudu je, že tá štúdia bola o nečestnosti ľudí. 😊

Ariely sa ospravedlnil a všetku vinu hodil na spoločnosť, ktorá mu dáta dodala.  

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

Rátajte s tým, že keď poctivo vyskúšate všetky nápady, ktoré vám napadnú po prečítaní jednotlivých častí tohto kurzu, väčšina skončí sklamaním.

Ak je kríza replikovateľnosti pravdivá, tak minimálne 70 % z nich dopadne s otáznym alebo rovno žiadnym výsledkom. A keď aj fungujúce nápady, ktoré sa vám osvedčili, vyskúšate druhýkrát pri inom produkte, službe či značke, v 50 % z nich znovu zlyháte.

Vtip je v tom, že nikto nevie, ktorých 70 % bude fail a ktorých 30 % je to zlaté vajce, ktoré posunie biznis do nových dimenzií. 

Ako teda zistiť, čo naozaj funguje? A ako to zmerať?

Nech sa páči, tu sú naše tipy a odporúčania:

  1. Zapíšte si všetky nápady na experimenty, ktoré vám prídu na um v súvislosti s konkrétnymi skresleniami.

  2. Nápady si zoraďte podľa odhadovanej veľkosti vplyvu na vaše predaje či posilnenie značky. Zamerajte sa na profit. Jednak sa veľmi ľahko meria a zároveň je to cieľ každého podnikania.

  3. Skúšajte vždy len jeden experiment v danom momente. Netestujte viacero naraz, aby sa vám nepoplietli výsledky a vy ste boli schopní určiť, čo funguje.

  4. Experimentujte na menšej, tzv. testovacej vzorke (napr. iba v jednej predajni, iba s vybranými zamestnancami, iba pri konkrétnych typoch zákazníkov). Výsledky porovnajte so zvyškom, tzv. kontrolnou skupinou (všetky ostatné predajne, ostatní zamestnanci, všetci ostatní zákazníci).

  5. Ak experiment na testovacej vzorke dopadne úspešne, rozšírte ho na väčšiu vzorku, potom ešte väčšiu, a nakoniec na všetkých. Ak nedopadne dobre, nezdržujte sa ním. Škrtnite si ho a choďte na ďalší pokus v zozname.

  6. Proces stále opakujte – pamätajte, že väčšina experimentov zlyhá. Nevadí, stačí vám nájsť pár úspešných. Ich vplyv na celkový výkon firmy bude obrovský a bohato vám vráti investovanú snahu.

A keď konečne natrafíte na svojho víťaza, dajte nám, prosím, vedieť, veľmi nás to poteší. ❤️

Experimentujete vo firme dostatočne a pravidelne aj vy?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️