dokonalá návnada

Dokonalá návnada

Ponúknite horší produkt. A oni u vás nakúpia za viac 😳

Predstavte si, že si s polovičkou vyberáte reštauráciu, kam by ste išli na večeru.

Máte na výber medzi dvoma reštauráciami – jednu trojhviezdičkovú, ktorá je len 5 minút cesty, a druhú špičkovú päťhviezdičkovú, ale musíte tam cestovať 25 minút.

23_reštaurácia_udate

Ktorú by ste si vybrali?

Každá z možností má svoje výhody a ako to už v živote býva, často sú neporovnateľné. Vybrať si v tomto prípade lepšiu voľbu je ako povedať, či sú lepšie hruštičky alebo jabĺčka. Každému chutí niečo iné. Niekto radšej zájde ďalej za kvalitou, pre iného je dôležitejší komfort a nech sa čo najskôr navečeria, hladný je!

Ale pozor, prichádza na scénu tretia reštaurácia.

Tá je štvorhviezdičková, ale je ešte ďalej ako tá s piatimi hviezdičkami. Myslíte, že dokáže nejako ovplyvniť Vaše rozhodnutie?

Veru áno. Aspoň, ak by ste odpovedali tak, ako 153 študentov v experimente. Zrazu viac z nich preferovalo tú päťhviezdičkovú, pretože je bližšie ako náš nový – tretí kandidát a zároveň je kvalitnejšia ako tá trojhviezdičková.

No a naopak, ďalšej skupine ponúkli iného tretieho kandidáta – dvojhviezdičkovú reštauráciu, ktorá bola niekde medzi tou troj a päťhviezdičkovou. A opäť vás asi neprekvapí, že zrazu si viac ľudí vybralo trojhviezdičkovú, pretože poráža nového kandidáta aj čo sa týka kvality aj pohodlia.

Aby sme sa neobmedzovali len na reštaurácie, tento pokus robili aj s ďalšími produktami – autami, pivami, filmami či televíziami, výsledky boli podobné. Návnada dokonale zafungovala!

Krásny je tiež príklad o niekoľko desiatkov rokov mladší, skúmajúci porovnanie predplatného časopisu Economist.

Médium by paradoxne zarobilo najviac peňazí, ak by malo v ponuke alternatívu, ktorú vôbec nikto nechcel! Nech mi ešte niekto tvrdí, že jeho žiadna reklama nikdy neoblbne! 😊

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

Efekt dokonalej návnady hovorí, že naša preferencia jednej možnosti voči druhej sa zmení, ak máme k dispozícii aj možnosť tretiu. Jej úlohou nie je predať, ale zmiasť zákazníka natoľko, že si skôr kúpi tú alternatívu, ktorú mu obchodník chce predať.

Takže, keď vlastníte kino a chcete predať čo najviac pukancov, skúste pridať o polovicu menší balíček v objeme, ale iba o trošičku lacnejší.

Ak predávate kabáty za 100 a 200 eur a ten drahší sa nepredáva, skúste pridať do ponuky ešte jeden veľmi podobný, ale za 300 eur.

Ak predávate veľké americké tereniaky s hrozne vysokou spotrebou, skúste zákazníkom ukázať podobné veľké kravy s dvojnásobnou spotrebou.

Ak kandidujete za prezidenta a súperíte o víťazstvo s protivníkom, nájdite k sebe podobnú alternatívu, ktorá má ale výrazne vyhrotený názor, napr. na zahraničnú politiku. Nerozhodnutí voliči to bez výčitiek „hodia“ vám. Nie preto, že ste správnejšia voľba, ale že si to pred sebou vedia obhájiť. 

A čo robiť, keď pôjdete na stretnutie, kde sa vám páči dievča a chceli by ste s ňou ísť na rande? Pouvažujte nad tým, že by ste zobrali so sebou nejakého škaredšieho kamaráta. 

Tá vaša ponuka bude zrazu omnoho lákavejšia. 😊

Ako dokážete zákazníkov nalákať vy?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️