predpovedaj budúcnosť

Predpovedaj budúcnosť

Prečo by ste mali vždy rozmýšľať pozitívne a optimisticky? 🌈

Poviem vám príbeh o Karolovi, ktorého verziu isto máte aj vy vo svojom okolí. Pred veľa rokmi sme boli s kamarátmi na dovolenke v Bulharsku. Bol tam s nami aj Karol, smoliar, taký ten človek, čo na každé riešenie nájde problém. 😊

Keď niekomu na letisku stratili batožinu, tak Karolovi. Keď sa natrel kilami opaľovacieho krému, lebo sa bál, aby sa nespálil, tak dostal úpal. Keď si na pláži dlho hľadal miesto, kde by mohol byť sám, tak po chvíli sa vedľa neho rozložil čerstvo zaľúbený párik a začal si tam vyznávať lásku, až zabudol na okolie. A keď mu priniesla čašníčka extra salámovú pizzu, ktorú si objednal, tak sa tá masť v saláme roztopila tak, že mal uprostred malé jazierko.

Karol nadvihol trojuholníček, sledoval, ako olej stekal na tanier a povedal: „Tak toto keď zjem, ochoriem.“

A hádajte čo? Karolovi bolo do dvoch hodín zle a večer už mal teplotu a potil sa v posteli.

Niekto to volá predpovedanie budúcnosti. Niekto, že je to energia z vesmíru. Myslí na to, stane sa to. V behaviorálnej vede by sa to dalo nazvať „priming“.

Pomenúva jav, kedy jeden stimul dokáže ovplyvniť ďalšie správanie zákazníka. A to dokonca aj vtedy, keď medzi nimi nie je zjavné logické prepojenie.

Dám vám zopár príkladov:

V štúdii, ktorá skúmala vplyv fastfoodov na rýchlosť konania zistili, že stačí vidieť logo McDonaldu alebo KFC a hneď ste netrpezlivejší, čítate rýchlejšie alebo preferujete produkty šetriace čas.

Vo Forbes spomínajú príklad zákazníkov, ktorí si chceli kúpiť notebook. V obchode sa polovice z nich spýtali, aké majú požiadavky na rýchlosť, a tej druhej zase požiadavky na pamäť.

Tá nevinná otázka spôsobila, že prvá skupina si kúpila počítače s rýchlejšími procesormi a tá druhá s väčšou pamäťou.

Alebo dvojtýždňový experiment v supermarkete, kde ponúkali 4 francúzske a 4 nemecké vína. Keď hrala v pozadí francúzska hudba, francúzske vína sa predávali viac, v pomere 5:1. Keď pustili nemeckú hudbu, predávali sa viac nemecké v pomere takmer 2:1.

Čo z toho vyplýva pre váš marketing?

Je dôležité, čo zákazník vidí, cíti, počuje, v akom prostredí prichádza s vami do kontaktu, s akými atribútmi si spája vaše produkty. 

Keď máte reštauráciu, skúste sa v jeden deň zákazníkov pýtať „Dáte si dezert (kávu)?“ a ten druhý „Nedáte si dezert (kávu)?“.

Keď máte obchod, skúste jeden týždeň vítať zákazníkov s úsmevom a otázkou, či s niečím poradíte, a ten druhý ich nechajte tak, nech majú priestor a čas sa „nadýchnuť“.

Keď ste politik a organizujete tlačovú besedu pre novinárov, skúste to naaranžovať tak, aby niekto v pozadí piekol palacinky a všade to rozvoniavalo.

A keď máte doma dieťa, ktoré sa učí bicyklovať, nebuďte ako moja manželka, ktorú vždy kritizujem, keď na našu malú kričí: „Pozor na tú jamu, nespadni do nej!“ 😊

Tým všetkým predpovedáte to, čo sa nakoniec stane.

A akú budúcnosť predpovedáte vy sebe svojou komunikáciou? S akými atribútmi chcete, aby si vás zákazníci spájali?

Filip a Veronika
TVOJA PRAVIDELNÁ PORCIA MARKETINGOVÝCH INŠPIRÁCIÍ

Newsletter 2x týždenne priamo do tvojej e-mailovej schránky ❤️