Prečo Coca-Cola vytvorila úmyselný prepadák?

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Aj dnešný skutočný príbeh je ukážkou toho, ako fakt veľmi dôležitá vo vašom živote je distribúcia. Nezaobíde sa bez nej žiadny úspešný produkt, ba dokonca ani ten neúspešný! 🙂

Na distribúciu vašich posolstiev v online svete, jednoducho, rýchlo a efektívne, využite odporúčacie okná Engerio. #reklama

Vytvorili by ste niekedy produkt a priali si, aby to bol totálny prepadák?

Lebo nech to znie akokoľvek šialene, tak je to presne to, čo Coca-Cola spravila!

A oni s tým tak rátali, že tomu výrobku dali aj špeciálne pomenovania – „kamikadze produkt“. 🙂

Bolo to ešte v roku 1992, uprostred najtuhších kola vojen, keď konkurenčná Pepsi prišla na trh s novým revolučným produktom – Crystal Pepsi, teda „priesvitnou“ Pepsi.

V 90. rokoch bol veľký marketingový trend byť fit, do popredia sa drala voda v plastových fľašiach. Voda bola synonymom čistoty a zdravia, presný opak tmavej koly.

Pepsi sa chcela trendom prispôsobiť a zarobiť na tom, vytvoriť úplne novú kategóriu, nový segment na trhu. Vymyslela teda priehľadnú Pepsi, ktorá síce podobne chutila, ale mala byť diétna a zdravšia.

Objednala si spoty v televízii, vrátane toho slávneho Superbowlu, veľa peňazí a energie dali do celej distribúcie, mentálnej aj fyzickej, do marketingu. A aj tým sprvu žali úspech – extra 1 % podiel sladených nápojov v USA, v hodnote 474 miliónov dolárov!

Zato v Coca-Cole mali v živej pamäti najväčšie fiasko svojej histórie, New Coke. Oni boli rozhodnutí neohrozovať svoju dojnú kravu, chrániť ju za každú cenu, zničiť všetku novú konkurenciu.

Nuž rýchlo prišli na trh s produktom, ktorý vznikol len preto, aby mohol čo najrýchlejšie zomrieť. No a ak by sa tak dialo, ak by išiel ku dnu, tak dúfali, že so sebou stiahne aj celú kategóriu. 🙂

Nazvali ju „Tab Clear“. Všimnite si, ako úmyselne nemala nič spoločné s Coca-Colou – použitými farbami, tvarom obalu, logami, fontom písma… ničím.

Tab Clear vyzerala podobne ako Crystal Pepsi, predávala sa v podobných fľašiach, ale chutila naozaj zle, hnusne.

No a keď už svoj kamikadze produkt mali, tak v Coca-Cole tiež začali tlačiť peniaze do distribúcie, do fyzickej aj mentálnej.

Milióny dolárov investovali do televíznej reklamy, do propagácie.

Využívali tiež svoju silnú vyjednávaciu pozíciu v distribúcii, kontakty v reťazcoch, aby v obchodoch umiestňovali Tab Clear v blízkosti Crystalu.

Skrátka, robili, čo vedeli, len nech tých zákazníkov pomýlia. Oni si to kúpili, nechutilo im, vytvorili negatívnu asociáciu „toto nie je pre mňa, celá táto priesvitná kola, nebudem to kupovať“.

Vďaka nekvalitnému výrobku a kvalitnej distribúcii išli obidva drinky do roka a do dňa do hrobu. A odvtedy tam aj ostali.

Dnes tomu hovoríme, že máte byť kreatívnymi marketérmi, máte myslieť mimo krabice. Pepsi sa z neúspechu rýchlo otriasla a „cola-wars“ mohli pokračovať ďalej. 🙂

Zato príbeh Úteku z väznice Shawshank bol úplne opačný prípad. To bol výrobok kvalitný, ale mal nekvalitnú distribúciu. Film tak skončil fiaskom a nechýbalo veľa, tiež by ho pochovali. Ale potom sa stalo niečo nevídané, čo ho z toho hrobu vykopalo.

Páčia sa vám moje newslettre, aj vy by ste také chceli písať?

No tak to je jednoduché. Pridajte sa do 30-dňovej výzvy Tvoripisu s Danielom Hevierom. Dnes sme začali.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️