Neuveríte, čo jedia Japonci na Vianoce 😁

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Rozšírenú verziu dnešného príbehu nájdete v našej knihe Neznáme príbehy úspešných značiek. Ak stále hľadáte ideálny darček a nechcete riskovať doručenie, objednajte si ju do štvrtka.

Mám pre vás kvízovú hádanku. A nie, nevtipkujem, fakt je jedna z odpovedí správna.

Čo jedia Japonci na Vianoce ako typické štedrovečerné jedlo?

  1. Happy Meal z McDonalds
  2. Whopper z Burger Kingu
  3. vyprážané kura z KFC
  4. sendvič zo Subway

Možno vám to bude znieť zvláštne, ale tak, ako je pre nás všetkých normálne dať si na Vianoce kapustnicu, rybu alebo rezeň, tak v Japonsku je to kýblik plný Kentucky Fried Chicken krídelok! 🙂

Predobjednávky berú už od konca októbra a len 24. decembra majú lokálne pobočky 10-násobok tržieb oproti bežnému dňu roka. A pokiaľ zmeškáte a nestihnete si rezervovať svoj kýblik včas, budete pravdepodobne odsúdení na niekoľkohodinové čakanie v dlhých predlhých radoch ťahajúcich sa von z predajní.

Túto tradíciu tam oslavujú už 50 rokov. Tak dlho, že pre mnohých je to také samozrejmé ako to, že Dedo Mráz je v červenom.

A hádajte, kto za to všetko môže? No, samozrejme, že reklama, dlhodobosť, konzistentnosť. Už toľkokrát to omieľam, že ma z toho ústa bolia! 🙂

V krajine žije približne len 1 % kresťanskej populácie, preto sa tam niekedy Vianoce vôbec neoslavovali. To až v období, ktoré si môžete vyhľadať ako „Japonský ekonomický zázrak“, na konci 50. a počas 60. rokov, sem masívne prichádzali zahraničné spoločnosti a s nimi, logicky, aj západné tradície.

Pokiaľ si to náhodou neviete predstaviť, tak pamätajte, že ani na Slovensku sme ešte pred 25 rokmi neoslavovali Halloween. Potom prišli komerčné televízie, západné firmy, sociálne siete… A stále mi ešte niekto bude tvrdiť, že na neho žiadna reklama nefunguje? 🙂

V prípade KFC celé to šialenstvo vraj spustil zákazník zo zahraničia, ktorý sa obsluhe posťažoval, že v celej krajine nevie zohnať jedinú morku a je odkázaný na vysmážané kura.

To ich inšpirovalo, aby o rok neskôr spustili kampaň „Kentucky na Vianoce“. V rámci nej vytvorili špeciálny kýblik pre dospelých, s veľkým množstvom jedla, koláčmi a vínom tak, aby ste to mohli jesť viacerí naraz. Japonci sa veľmi radi pri stolovaní delia.

Pred pobočkami stáli veľké sochy zakladateľa firmy Colonela Sandersa oblečeného za Deda Mráza. To všetko podporovali masívnou kampaňou v televíziách, presne taká tá „japonská kolotočarina“.

Takouto komunikáciou dokázali zákazníkom vsugerovať predstavu, že keď chcú domáci osláviť Vianoce ako vo vyspelej Amerike, tak s vyprážanými kurčaťami. A tí Japonci im to zhltli aj s navijakom.

No a keď manažment firmy videl, že to funguje, tak tie reklamy a kampane každý rok opakovali, podobne ako Kofola opakuje to svoje prasiatko a Coca-Cola kamióny.

My všetci aspoň zas a znova vidíme, aké dôležité je vypestovať v zákazníkoch návyky.

Určite viete, že keď si hladný, nie si to ty. Daj si Snickers.

Keď chceš pauzu, daj si KitKat.

Daj si Mentos a nápad je tu!

Imidž je nanič. Nasleduj inštinkt. Daj si Sprite.

A môj obľúbený slogan, už pre pamätníkov: „Ten sveter je ale hebký. Je nový? Nie, je vypratý v …“ Viete? Odpoveď na konci tohto e-mailu.

Zamyslite sa, čo vy viete spraviť, aby sa vaše produkty, služby alebo značka spájali s nejakým správaním, situáciou, životným momentom?

Zvyky sú totiž fakt výnosné. Japonci z KFCčka vám to potvrdia.

Správna odpoveď na hádanku: Perwoll. Kto ste to poznali? Napíšte mi.

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️