Návod, ako dokážete premrhať 99 % svojej virálnej kampane

Toto je jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páči, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️

Urobme si mini test.

Minulý týždeň som vám písal o malom stánku s hamburgermi v Šali, ako ich kampaň zvirálnela tak veľmi, že sa stala azda najvirálnejšou v histórii Slovenska.

Pamätáte si ešte na ten e-mail, čo bolo jeho pointou, aká to bola kampaň, aké z nej vyplývalo poučenie?

Ak nie (a ja sa stavím, že taká bude väčšina, aj tých najvernejších čitateľov), tak si ho môžete prečítať ešte raz.

Aspoň vidíte, aká krátka a pominuteľná je akákoľvek sláva, virál alebo aj „prúser“, ktorý sa vám na internete podarí vyrobiť. Aj tie najväčšie veci sú do pár dní, v krajných prípadoch do pár týždňov, ako včerajšie noviny = nikoho nezaujímajú, nikto si ich nepamätá.

To píšem preto, lebo jeden z najväčších strachov, priam zabijakov talentu všetkých nádejných tvorcov je ich obava z toho, čo na to všetko povie okolie. Či sa nestrápnim, či ma niekto neroznesie v komentároch, či sa mi nebudú smiať.

Ak aj áno, je to úplne jedno. Do pár dní všetci zabudnú a vy to nabudúce urobíte lepšie, kvalitnejšie. Vravím z vlastnej skúsenosti, stokrát sa mi to už stalo.

Ak si ale ten e-mail alebo kampaň s fake peniazmi pamätáte, potom isto netrpezlivo čakáte na druhý z troch top tipov, ktorý si z obyčajného Gorilla Burger letáčiku môžete zobrať. 

A tým je, že aj keď mala tá kampaň tak veľa miliónov videní, toľko stotisícov srdiečok, zdieľaní, nadšených komentárov, tak, bohužiaľ, 99 % možného potenciálu vyšlo navnivoč, hore komínom.

Prečo, pýtate sa?

Nuž, odpovedzte si sami. Pokiaľ nie ste zo Šale, ale z hocijakého miesta, ktoré je viac ako 30 km vzdialené od Gorilla burgeru, dali by ste si tú námahu a išli tam?

Ak to nie je zrovna michellinská reštaurácia, ak máte vo svojom okolí iné dostatočne vhodné alternatívy, tak vám skrátka nestojí za to cestovať niekam do druhého mesta, kraju, krajiny. Je to príliš veľa námahy a energie za príliš málo dodatočného úžitku.

Na druhej strane tu máte McDonald´s. Na svete nájdete tisíce a desať tisíce prevádzok, kde robia lepšie, chutnejšie, poctivejšie hambáče, dokonca také, ktoré sa aj podobajú na to, čo vidíte na obrázku vs. čo dostanete do ruky.

Tak potom ako je možné, že nikto na svete nepredáva toľko burgerov, čo McDonald´s? Prečo sú tou najväčšou, najzárobkovejšou reštauráciou na svete?

No lebo majú takú silnú distribúciu, že sa o tie prevádzky priam potkýnate. 38 000+ v 100+ krajinách, pokiaľ vás zaujímajú čísla.

Marketingoví odborníci to volajú „fyzická dostupnosť“. Učebnice marketingu zase „place“ (miesto), ako súčasť 4P mixu. Ja to volám distribúcia. No a bežní zákazníci zase že „majú to v regáli, keď si to chcem kúpiť.“

Môžete byť aj Kofola, ktorú zákazníci milujú, preto nie je čo riešiť (ako tvrdí ich slogan). Ale keď vás nečapujú v reštaurácii, do ktorej tej človek príde, tak on sa nepostaví a nepôjde inam, kde vás čapujú.

On si objedná Coca-Colu, Pepsi, Vineu, vodu… Najbližšiu vhodnú alternatívu, ktorú majú. Ako o tom spieva Jan Werich: „Není-li tu ta, kterou mám tak rád, tak mám rád tu, která je tu.“

Preto pamätajte: Nemusíte byť najlepší, ale najrozšírenejší.

Aj v mysli, aj v regáli.

Držím palce.

 

Filip

ODPORÚČAME VÁM: 

Toto bol jeden z marketingových newsletterov, aké pravidelne 2x týždenne zasielam.

Ak sa vám páčil, prihláste sa na odber a budem ich posielať aj vám. ❤️